kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۸
رئيس مجلس:

مسئله هسته‌ای تنها از راه سیاسی قابل حل است


قم- خبرنگار کیهان:
رئيس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله هسته‌ای ایران تنها از طریق سیاسی قابل حل است مگر این‌که غربی‌ها دنبال بهانه‌گیری باشند.
«علی لاریجانی» روز جمعه در قم در دیدار جمعی از مسئولین بازنشسته نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران ابراز کرد: غرب مدعی است که ما دنبال سلاح هسته‌ای هستیم و قصد دارد ما را پیش از آن که جرمی مرتکب شویم مجازات کند این در حالی است که ایران هیچ اعتقادی به سلاح هسته‌ای ندارد.
وی بیان کرد: ایران اصرار دارد که به دانش هسته‌ای نیازمند است چرا که این دانش سرمایه بزرگی برای بخش‌های مختلف کشور برشمرده می‌شود.
وی تاکید کرد: فرصت شش ماهه ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای با غرب قابل تمدید است و در این مدت باید به یک توافق بلند مدت دست یابیم و نباید برخی افراد فقط روی اجزای توافق شش ماهه تمرکز کنند.
لاریجانی گفت: توافق بلندمدت آینده باید از دستاوردهای هسته‌ای صیانت کند و مشکلات ما با غرب را تا حد ممکن از مسیر سیاسی حل کند.
وی بیان کرد: غرب در مسئله هسته‌ای ما می‌خواهد نظام‌های نظارتی سخت‌گیرانه‌ای ایجاد کند در حالی که نمی‌توان نظام نظارتی جداگانه‌ای از سایر نظارت‌های موجود در آژانس برای ایران ایجاد کرد.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: همه مراکز هسته‌ای ما زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و ایجاد نظارت از جنسی دیگر در حقیقت نوعی ماجراجویی سیاسی برای سنگ‌اندازی جلوی پای ملت ایران است.
رئيس مجلس گفت: حرف‌های نیش‌دار آمریکایی‌ها توان عملی شدن ندارند و این کشور جرأت تعرض به ایران را ندارد و نیز هم چنان بر مواضع خود پافشاری خواهیم کرد.
لاریجانی روز پنجشنبه درگردهمایی ائمه‌جماعات مساجد و ادارات استان قم با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک گفت: این مسیر معقولی است و گام‌های خوبی در مذاکرات برداشته شده است.
رئيس مجلس با اشاره به این که مهم جنس مذاکرات است که از سر عزت باشد و دستاوردهای ملی را حفظ کند، گفت:‌ مذاکرات ادامه دارد و مراکز هسته‌ای ما نیز کار خود را انجام می‌دهند و دلیلی برای یاس وجود ندارد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: ایران در بحث هسته‌ای، مواضع مشخصی دارد و غرب باید قبول کند که ایران صاحب این دانش است و کشوری که یک فناوری را بدست آورد نمی‌توان از آن محروم کرد.
وی با اشاره به فشارهای برخی قدرت‌های غربی در پرونده هسته‌ای علیه ایران گفت: اکنون این کشورها متوجه شده‌اند که با این روش‌ها کاری از پیش نمی‌برند.
لاریجانی اظهار کرد: در سال‌های اخیر حدود 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که می‌توانست سرمایه‌گذاری شود.
لاریجانی گفت: این که رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی را بیان کردند به همین دلیل است زیرا تا تولید  راه نیفتد نمی‌توانیم با بیکاری هم مبارزه کنیم.وی با بیان اینکه سه میلیون کارمند در ادارات داریم، گفت: امسال یکصد هزار میلیارد (تومان) صرف بودجه وزارتخانه‌ها و 10 هزار میلیارد صرف کارهای عمرانی شد که این باید برعکس شود.
لاریجانی تاکید کرد: باید به جای استخدام زمینه را برای تولید و کارآفرینی فراهم کنیم و این یک عزم ملی می‌خواهد تا تولیدکنندگان انگیزه‌مند شوند و توان تولید ملی بالا برود.