kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۶
به منظور حفظ سلامت مردم و مصرف بیشتر

دولت مالیات بر ارزش افزوده محصولات لبنی را حذف کند

مدیرعامل صنایع شیر ایران از دولت درخواست کرد، به منظور حفظ سلامت مردم و برای افزایش مصرف شیر و محصولات لبنی،‌ مالیات ارزش افزوده از این کالاها حذف شود.
عبدالامیر باروتکوب در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور گفت: البته شیر و پنیر ساده از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اما از دولت می‌خواهیم به منظور حفظ سلامت مردم و کاهش قیمت‌ها،  مالیات بر ارزش افزوده را از محصولات لبنی نیز حذف کند. وی در ادامه با اشاره به 3 برابر شدن قیمت  شیر خام از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: این امر اولا باعث کاهش سرانه مصرف شیر، پایین آمدن قدرت خرید مردم و افزایش هزینه واحدهای تولید محصولات لبنی شده است. باروتکوب یادآور شد: شیر خام و علوفه 70 درصد هزینه کارخانجات تولید محصولات لبنی و تولیدکنندگان شیر خام را تشکیل می‌دهد، لذا اگر دولت خواهان تثبیت قیمت شیر خام برای سال آینده است، باید 1045 میلیارد تومان یارانه به این امر اختصاص دهد.
باروتکوب گفت: بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به دلیل افزایش عوامل تولید صنایع لبنی کشور بیش از 530 میلیارد تومان متضرر شدند.
وی افزود: قبل از هدفمندی یارانه‌ها 2 میلیون تن شیر یارانه‌دار در کشور توزیع می‌شد که بعد از اجرای هدفمندی برنامه‌ریزی برای آن نشد.
باروتکوب ادامه داد: سیاست صنایع شیر این است که موانع اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را برطرف کنیم و همچنین به تثبیت قیمت‌ها ادامه دهیم.
مدیرعامل صنایع شیر ایران «پگاه» همچنین با بیان اینکه حذف پنیر و تخم‌مرغ از سبد کالا شایعه است، گفت: دولت برای تضمین سلامتی مردم باید حجم کالاهای لبنی و پروتئینی را در سبد کالا بیشتر کند.
وی گفت: عده‌ای حذف شیر و تخم‌مرغ از سبد کالای مرحله دوم را مطرح کردند که شایعه بود و دولت باید برای تامین سلامتی مردم، حجم کالاهای لبنی و پروتئینی را در سبد کالایی بیشتر کند.
مدیرعامل صنایع شیر ایران در پاسخ به اینکه عده‌ای دنبال مجوز از سازمان دامپزشکی کشور برای توزیع شیر فله‌ای هستند، اما جنابعالی به استفاده از شیر پاستوریزه تاکید می‌‌کنید، گفت:‌ البته سازمان دامپزشکی کشور تاکنون مجوزی برای توزیع شیر فله‌ای نداده زیرا شرایط صدور مجوز آن چنان سخت است که کسی نتوانسته این مجوز را بگیرد.
وی ادامه داد: آمار مبتلایان به تب مالت سال 91 حدود 25 درصد اضافه شده و در برخی استان‌ها آمارهای بیشتری وجود دارد، که با توجه به منشاء این بیماری که از شیر خام است، اهمیت مصرف شیر پاستوریزه را بیشتر نشان می‌دهد.
وی همچنین تاکید کرد: توزیع شیر فله ای در شأن مردم ایران نیست و وجود کارخانه‌‌های لبنی با بسته‌بند‌های مناسب و بهداشتی علاوه بر تامین بهداشت و سلامتی در جهت ارزش‌گذاری به مردم است.
مدیرعامل صنایع شیر ایران در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش قیمت لبنیات و افزایش سرانه مصرف دارید، گفت: مصرف شیر در کشور نصف میانگین جهانی و حدود یک‌پنجم مصرف برخی کشورهای اروپایی است.
باروتکوب ادامه داد: با افزایش عملکرد و پائین آوردن قیمت تمام شده به دنبال تثبیت قیمت‌ها هستیم، اما دولت نیز باید حمایت‌های خود را از این بخش دریغ نکند.
مدیرعامل صنایع شیر ایران از عدم صدور مجوز برای کارخانه تولید شیر خشک نوزاد خبر داد و گفت: در سال 92 مدرن‌ترین کارخانه تولید شیر خشک نوزاد را راه‌‌اندازی کردیم که برای نوزاد تا 6 ماهگی شیر تولید می‌کند، اما دو سال است دولت مجوز نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه برای این کارخانه 75 میلیارد تومان سرمایه‌‌گذاری شده گفت: این کارخانه صددرصد ایرانی است، اما در صورت عدم حمایت دولت شاید از یک برند خارجی برای تولید کمک بگیریم.
حمیدرضا سمیعی مدیرعامل پگاه خراسان‌رضوی نیز در این نشست خبری گفت: روزانه 320  تن شیر از دامداران دریافت و حدود 260 تن محصول تولید می‌کنیم. صادرات این شرکت سال گذشته 5/6 میلیون دلار بوده که در سال جاری به 5/8 میلیون دلار می‌‌رسد.
محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان صادر می‌شود.
تجمع دامداران
تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای تعهداتش نسبت به دامداران موجب تجمع نمایندگان دامداران سراسر کشور در مقابل این وزارتخانه شد.
به گزارش ایرنا، تولیدکنندگان شیر خام کشور دیروز با تجمع در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به عملکرد این وزارتخانه و تعلل در اجرای مصوبات دولت اعتراض کردند.
دامداران معتقدند: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعهداتش نسبت به تولیدکنندگان شیر خام پایبند نبوده و با تاخیر در اجرای مصوبات دولت، تولیدکنندگان شیر خام کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران ایران، گفت: طبق مصوبه تنظیم بازار مقرر شده بود به ازای هر کیلوگرم شیر خام با قیمت یکهزار و110 تومان، علوفه مصرفی دامداری‌‌ها تا پایان فروردین ماه سال 93 به قیمت مصوب تامین و تحویل شود.
سیداحمد مقدسی تصریح کرد: این در حالیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها در سه ماه ابتدای سال جاری به تعهداش عمل کرد که طی آن مدت نیز حدود 30 درصد دامداران کشور نتوانستند علوفه دامی مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.
وی افزود: این وزارتخانه از تیر ماه سال جاری تاکنون نیز تعهدات خود را نسبت به تامین و توزیع علوفه دامی دامداری‌های سراسر کشور عمل نکرده و هیچکدام از واحدهای دامی کشور  از مدت زمان مذکور علوفه دامی از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل نگرفته‌‌اند، در حالی که دامداران به تعهدات خوددر خصوص ارائه شیر خام با مبلغ مصوب دولتی (یکهزار و 110 تومان) عمل کرده‌اند.
وی افزود: حتی در اکثر موارد شیر خام دامداران خرد نیز با قیمتی کمتر از نرخ مصوب دولت خریداری می‌شود که این امر موجب ضرر بیشتر این تولیدکنندگان شده است.
وی ادامه داد: در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای که با دامداران داشته را به شکل یکطرفه نقض و به تعهداتش عمل نکرده است.
وی گفت: همچنین از آذر ماه سال جاری طبق مصوبه هیئت دولت قرار شد، هر کیلوگرم شیر خام به قیمت 1300 تومان از دامداران کشور خریداری شود که با توجه به رقم یکهزار و 110 تومانی نرخ شیر خام، مابه‌التفاوت آن مبلغ 190 تومان بود که باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنایع و کارخانجات لبنی پرداخت می‌شد تا این مبلغ به دست دامداران برسد.
مقدسی اظهار داشت: این مبلغ حدود سه ماه است که مصوب شده اما تاکنون از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی نشده است.