kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵

غرب سامرا آزاد شد امنیت به استان صلاح‌الدین بازگشت

نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق با آزادسازی کامل «جزیره سامرا» از اشغال تکفیری‌های داعش آن هم ظرف فقط 3 روز، امنیت را به طور کامل به استان «صلاح‌الدین» برگرداندند.


عملیات بزرگ سه‌ روزه نیروهای مسلح عراق در غرب سامرا با پیروزی کامل نیروهای بسیج مردمی و ارتش و همچنین، آزادی «جزیره سامرا» در جنوب تکریت، به پایان رسید.
به گزارش ایسنا، «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق، اعلام کرده که با این پیروزی، «امنیت کامل» در استان صلاح‌الدین از «شرقاط» تا شمال بغداد تامین شده است.
وی در ارتباط با اهمیت راهبردی منطقه آزاد شده نیز گفت که «جزیره سامرا» دو استان «الانبار» و «نینوا» را به هم مربوط می‌سازد.
به گفته المهندس، پایگاه‌های مهم تروریست‌ها مثل مراکز آموزشی، انبارهای سلاح و تجهیزات در این منطقه قرار داشت. پس از عملیات فوق، حدود 200 تروریست، از جنوب صلاح‌الدین به سمت «شرقاط» و موصل عقب‌نشینی کردند.
در پی این پیروزی بزرگ «حیدر عبادی»، نخست‌وزیر به منطقه آزاد شده رفت و با فرماندهان ارتش و نیروهای بسیج مردمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
این عملیات بزرگ که با حمایت هلی‌کوپترها و توپخانه ارتش همراه بود، روحیه عناصر تکفیری را در سایر مناطق به شدت متزلزل کرده است.
از استان الانبار هم خبر رسیده، دیروز عملیات آزادسازی «الکرمه» واقع در شرق «فلوجه» آغاز شده است. نیروهای مسلح عراق در پیشروی خود، پل «الحراریات» را آزاد کردند. در این عملیات که همچنان ادامه دارد، 15 تروریست کشته شدند.
در ارتباط با تاخیر در اجرای عملیات سایر مناطق اشغالی عراق، «حسن الساری» یکی از فرماندهان بسیج مردمی گفت، تروریست‌های داعش کودکان، زنان و غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار می‌دهند و همین مسئله باعث شده بسیج مردمی دست از عملیات بردارد.
اقدام خصمانه امارات
دولت امارات که طی روزهای گذشته رویه خصمانه خود علیه دولت و ملت عراق را علنی کرده است، این‌بار 436 عراقی عمدتا شیعه را از خاک خود اخراج کرد. «اقبال عبدالحسین» مخبر کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان عراق، با اعلام این خبر، افزود: «این اقدام ابوظبی، پیامدهای خطرناکی برای منطقه خواهد داشت.» وزیر خارجه امارات هم پیش از این، نیروهای بسیج مردمی عراق را گروه تروریستی خوانده و نسبت به پیروزی این نهاد وابسته به ارتش و دولت عراق ابراز نگرانی کرده بود.
این اظهارات مغرضانه وزیر خارجه امارات، واکنش‌های زیادی را در عراق به دنبال داشت.
ابومهدی المهندس هم پنج‌شنبه گفت: «این مایه افتخار ماست که شخص بی‌ارزشی مانند وزیر خارجه امارات، به ما اتهام تروریسم بزند.»