kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
وزارت دفاع روسیه:

44 گروه مسلح سوری به آتش‌بس پیوستند؛ درخواست 18 گروه مسلح در دست بررسی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، 44 گروه مسلح در سوریه موافقتنامه آتش‌بس را امضاء و 18 گروه مسلح دیگر هم برای پیوستن به آتش‌بس اعلام آمادگی کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که با میانجیگری این کشور، 44 گروه مخالف مسلح با دولت سوریه موافقتنامه آتش‌بس امضاء کردند و 18 گروه مسلح نیز اعلام کردند که به آتش‌بس می‌پیوندند.
برسر این آتش‌بس چند هفته قبل میان آمریکا و روسیه توافق شده و از زمان اجرای آن نیز از حجم درگیری‌ها به شدت کاسته شده است، به طوری که مردم در برخی مناطق، از جمله شهر حلب، فعالیت روزانه خود را از سر گرفته‌اند.
البته دولت سوریه گروه‌های تروریستی «داعش»، «جبهه النصره» و «احرارالشام» را از آتش‌بس مستثنی کرده و آمریکا هم این شرط سوریه و روسیه را پذیرفته است.
در ارتباط با مدت آتش‌بس، دیروز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: «آتش‌بس سوریه محدودیت زمانی ندارد و ادعای برخی رسانه‌های خبری در این مورد بی‌اساس است.» وی گفت که آتش‌بس، فقط گام نخست برای برقراری آرامش کامل در سوریه است و بین ترک مخاصمه و برقراری آتش‌بس تفاوت حقوقی وجود دارد. وی توضیح داد: در برقراری آتش‌بس در سوریه هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و پیش شرطی هم برای رعایت آن تعیین نشده است.
هشدار به ریاض و آنکارا
وزیر آشتی ملی سوریه اما، به دولت‌های ریاض و آنکارا هشدار داد که به حمایت از تروریست‌ها خاتمه دهند. «احمد منیر» گفت، اگر ترکیه و عربستان به دخالت‌های خود در سوریه پایان دهند و از تروریست‌ها حمایت نکنند، آتش‌بس کنونی می‌تواند به حل بحران منجر شود.
«منیر» همچنین تصریح کرد، حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، به نفع اروپا نیز هست، چرا که سیل پناهجویان را به سمت این قاره متوقف می‌کند.
هر چند ناظران روسی مستقر در سوریه 14 مورد آتش‌بس در این کشور را گزارش کردند، ولی به نظر می‌رسد که اوضاع به سمت آرامش بیشتر پیش می‌رود و مردم نیز تلاش می‌کنند به سمت زندگی عادی پیش بروند. در همین حال، وزارت نیروی سوریه اعلام کرد که جریان برق در بعضی مناطق وصل شده است و سایر مناطق نیز به تدریج به شبکه سراسری می‌پیوندند. برخی کارشناسان علت رضایت دادن آمریکابه این آتش‌بس را، ترس از درگیری هسته‌ای با روسیه ذکر می‌کنند.
سایر رویدادها
* حزب دموکرات کردستان عراق برای حمایت از نیروهای کرد سوری، 1500 نیرو به منطقه «العزاز» در شمال سوریه اعزام کرد. این نیروها با تکفیری‌های داعش می‌جنگند.
* اتریش می‌گوید برای حمایت از آوارگان سوری در لبنان، به این کشور 200 سرباز اعزام می‌کند.