kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۶

تهران و پکن خواهرخوانده شدند

پیمان خواهرخواندگی بین پایتخت کشورهای ایران و چین طی مراسمی رسمی به امضای شهرداران تهران و پکن رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف - شهردار تهران در دیدار با وانگ آنشون، شهردار پکن ابراز امیدواری کرد که این توافق بتواند ظرفیت‌های تهران و پکن را بیش از گذشته افزایش دهد.
شهردار پایتخت با تاکید بر این که قرن بیست‌ویکم قرن آسیا است، گفت: بیش از 55 درصد اقتصاد دنیا در زمینه تولید، مصرف و انرژی در این قاره متمرکز است. امروز شرق آسیا در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار حساس است و غرب آسیا و منطقه خاورمیانه از ویژگی‌های مهمی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برخوردار است. از این رو این دو حوزه در مسائل منطقه‌ای و جهانی بسیار تاثیرگذار هستند.
به گزارش ایسنا، در جریان این دیدار وانگ آنشون، شهردار پکن نیز ضمن ابراز خرسندی از امضای پیمان خواهرخواندگی میان تهران و پکن گفت: سابقه روابط دوستانه ایران و چین بسیار دیرینه است و جمهوری خلق چین با جمهوری اسلامی روابط خوبی دارند.
وی با اشاره به همکاری‌های بسیار خوب تهران و پکن در زمینه ساخت‌وساز شهری گفت: در حال حاضر شرکت سیتی و شرکت ساخت‌وساز شهری پکن در پروژه‌های مترو تهران فعال هستند. به‌‌گونه‌ای که هم‌اکنون پروژه مترو پکن دارای 465 کیلومتر طول است که در سال جاری نیز 62 کیلومتر مترو احداث خواهد شد. همچنین تا سال 2015 میلادی طول خطوط مترو پکن به 660 کیلومتر خواهد رسید.
به گفته شهردار پکن در حال حاضر این شهر از لحاظ طول خطوط مترو در جایگاه سوم جهان قرار دارد و تا سال 2015 به جایگاه اول خواهد رسید.
وانگ آنشون ضمن ابراز تمایل برای حضور پکن در پروژه‌های ساخت و توسعه مترو شهر تهران تصریح کرد: ما در آینده شرکت‌های پکنی را به سرمایه‌گذاری در تهران تشویق کرده و در مقابل از سرمایه‌گذاری شرکت‌های تهرانی در پکن استقبال می‌کنیم.