kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
۲۴ اسفند

مترو به فرودگاه مهرآباد می‌رسد

شهردار تهران از بهره‌برداری خط مترو ویژه فرودگاه مهرآباد با چهار رام قطار اختصاصی در ۲۴ اسفند ماه خبر داد.


به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم بهره‌برداری از 57 دستگاه واگن مترو اظهار داشت: طبق روال هر سال در دو مقطع مهر و اسفند که حجم سفرها افزایش پیدا ‌می‌کند همه سعی‌مان این است ظرفیت جابه‌جایی مسافران را افزایش دهیم. امسال نیز توانستیم 57 واگن را وارد خط کنیم و روزانه 200 هزار نفر به ظرفیت جابه‌جایی مسافران بیفزاییم.
وی ادامه داد: در سال جاری چهار رام قطار را هم ویژه خط فرودگاه مهرآباد آماده کردیم که 24 اسفند آن را به بهره‌برداری می‌رسانیم. این قطارها بین ترمینال و خط 4 مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی واگن‌های ویژه در شرکت واگن‌سازی انجام شده و ظرفیت طی کردن مسیر با راننده و بدون راننده را دارند.
شهردار تهران تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی در شهر ایجاد شده و طراحی ما به گونه‌ای است که بتوانیم هر 5/2 دقیقه یک قطار در ایستگاه داشته باشیم ولی در حال حاضر برخی خطوط سرفاصله حرکت قطارها 15 و در برخی ایستگاه‌ها پنج دقیقه است.
قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه 57 واگن قرار است در کدام خطوط مورد استفاده قرار گیرد، گفت:  بیشتر این قطارها در خطوط 3 و 4 مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا بتوانیم سر فاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه میزان از قطارهای مورد استفاده تولید داخل هستند، اظهار داشت: ظرفیت فنی بیش از 60 درصد واگن‌ها تولید شرکت واگن‌سازی تهران و 40 درصد قطعات و تجهیزاتی است که از خارج کشور وارد می‌شود.
شهردار تهران در خصوص تعطیلی یکی از ایستگاه‌های مترو برای آماده‌سازی ایستگاه شهر آفتاب،‌ گفت: حرکت قطارها در خط یک مناسب است و امیدواریم تا قبل از 10 روز پایان سال  این ایستگاه‌ باز شود تا سنت خوب زیارت اهل قبور با اختلال مواجه نشود.
دعوت از بخش خصوصی برای ساخت مترو
قالیباف همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت مترو نیز گفت: لازم بود اسنادی تهیه کنیم که بخش خصوصی بر چه اساسی می‌تواند در حوزه مترو سرمایه‌گذاری کند. صنعت حمل و نقل یکی از پر درآمدترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری است.
قالیباف با بیان اینکه خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران داریم، گفت: بنا به پیشنهاد شهرداری، در بودجه 95 شورای شهر با ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران موافقت کرده است.
وی با بیان اینکه پیشنهاد روشن ما این است که بخشی از خطوط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شود، گفت: اولویت اول ما سرمایه‌گذاری داخلی است، یعنی پولی که در اختیار شرکت‌های ایرانی به سمت حمل و نقل عمومی رفته و عمدتاً در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و شهرداری تهران نیز کارکرد بخش خصوصی در حوزه ساخت مترو را تضمین می‌کند.
شهردار تهران افزود: با ورود بخش خصوصی که مصوبه شورای شهر تهران را دارد، بخش زیادی از مشکلات در این حوزه مرتفع و به کار متروسازی سرعت بیشتری داده خواهد شد.
قالیباف افزود: به جای آنکه شهرداری تهران در حوزه مترو سرمایه‌گذاری و تولید خدمات کند، بخش خصوصی می‌تواند خدمات را تولید و شهرداری تهران نیز نسبت به خرید آن اقدام کند که این اتفاق بزرگی است و ما از همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از جمله بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی دعوت خواهیم کرد و اگر ظرفیت بخش داخلی به متروسازی اقبالی نداشته باشد، ما نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام خواهیم کرد.وی با بیان اینکه علاوه بر حوزه حمل و نقل، شورای شهر تهران نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه آی‌تی‌اس شهری نیز اجازه ورود بخش خصوصی را داده است، گفت: سرعت و شتاب تکنولوژی به قدری زیاد است که بخش زیادی از تجهیزات قبل از آنکه نیاز به تعمیرات پیدا کنند، منقرض می‌شوند و این نشان‌دهنده سرعت بالای تکنولوژی است و امیدواریم بخش خصوصی در این حوزه نیز توجه ویژه داشته باشد. شهردار تهران با بیان اینکه وقتی مدیران بخش دولتی اقدام به تولید تکنولوژی یا خدمات می‌کنند، قیمت تمام شده بالا است، گفت: با ورود بخش خصوصی می‌توان با قیمت کمتری خدمات را تولید کرد.