kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۳۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
عفو بین‌الملل:

رژیم آل‌سعود35000 نفر را در یمن قتل عام کرده است!

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به تخریب مناطق مسکونی یمن توسط عربستان اعلام کرد، آل‌سعود 35000 نفر از مردم یمن را قتل‌عام کرده است!


در حالی که تاکنون بیشترین آماری که از میزان جنایت‌های عربستان در یمن اعلام شده بود شهادت بیش از 7 هزار و زخمی شدن 16 هزار یمنی بود اما سازمان عفو بین‌الملل در جدیدترین آمار اعلام کرد که 35هزار یمنی تاکنون قتل‌عام شده‌اند.
به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مستندات محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد عربستان مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن را هدف قرار داده و در کمتر از یک سال 35 هزار نفر از مردم یمن را قتل عام کرده است. این سازمان خواستار توقف فوری فروش سلاح به عربستان شد.
اقدام نمایشی پارلمان اروپا
پارلمان اروپا در اقدامی دیرهنگام نسبت به تجاوزات وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن صادرات سلاح به عربستان از سوی اعضای این اتحادیه ممنوع است.  
پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواهان اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه عربستان به دلیل نقض حقوق بشر بین‌المللی توسط این کشور در یمن شد. این اقدام هرچند بسیار دیر صورت گرفت اما می‌تواند آل سعود را در فشار بیشتری قرار دهد اگرچه این قانون لازم‌الاجرا نیست. به گزارش تسنیم، در این قطعنامه از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده تا زمانی که اتهامات وارده به عربستان درباره نقض حقوق بشر در یمن بررسی نشده است، از ارسال تسلیحات نظامی به این کشور خودداری کنند. "آلن اسمیت»، سخنگوی روابط خارجی سبز‌ها در پارلمان اروپا نیز گفت: «درخواست پارلمان اروپا برای تحریم تسلیحاتی عربستان یک اقدام بی‌سابقه بوده و نشانگر خشم فزاینده از جنگی است که نیروی هوایی این کشور در یمن به راه انداخته است.»
 وی تاکید کرد، «عربستان یکی از بزرگترین مشتریان تسلیحاتی انگلستان و فرانسه بوده و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد از این تسلیحات در نقض قوانین بین‌المللی در یمن استفاده شده است.»  «اسمیت» با اشاره به اینکه «دلایل محکمی وجود دارند که باور کنیم سیستم‌های تسلیحاتی تولید شده در اتحادیه اروپا به عربستان صادر می‌شوند» از «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، خواست که درباره چگونگی اعمال این تحریم‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهد.
عربستان تلاش گسترده‌ای را در پارلمان اروپایی انجام داده بود تا مانع از تصویب این قطعنامه و اعمال تحریم‌های تسلیحاتی شود. «عبدالرحمان الاحمد»، سفیر سعودی در بروکسل، با ارسال نامه‌ای به نمایندگان ضمن دفاع از مداخله نظامی کشورش در یمن از آنها خواسته بود به این قطعنامه رای ندهند. تصویب این قانون باعث شد مقامات سعودی برای فرار از تبعات آن دست به فرافکنی بزنند. «متعب بن عبدالله» فرزند شاه سابق و وزیر گارد سلطنتی سعودی در این ارتباط مدعی شد میزان ساخت تسلیحات در عربستان به حدود 60 درصد رسیده که یک رقم بالایی است و ما به رقم‌های بالاتر چشم دوخته‌ایم!» هدف بن‌عبدالله از این اظهارات این است که به مخاطب القا کند، 60 درصد سلاح‌هایی که برای قتل‌عام مردم یمن از آنها استفاده می‌کند، وارداتی نیست!
تصویب این قانون اما با استقبال انقلابیون یمن مواجه شد. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن از تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که این تصمیم گامی به‌سوی بیداری اروپا باشد و نقش اتحادیه اروپا را به آن بازگرداند. رئیس کمیته عالی انقلابی یمن نیز تاکید کرد، قطعنامه اتحادیه اروپا ثابت کرد که رژیم سعودی در تجاوز به یمن قوانین حقوق بشر و عرف‌های بین‌المللی را نقض کرده است. البته تصمیمات پارلمان اروپا الزام‌آور نیست و به همین دلیل می‌توان این قانون را اقدامی نمایشی دانست.