kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
مقام وزارت بهداشت و درمان:

موردی از ویروس زیکا در کشور مشاهده نشده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال موردی از ویروس زیکا در کشور مشاهده نشده است.


به گزارش ایرنا از زنجان، مهدی گویا افزود: عامل انتقال این بیماری نوعی پشه خاص عنوان شده است.
وی افزود: هر روز اطلاعات جدیدتری کسب می‌شود و تحقیقات بیشتری نیز در مورد این بیماری در حال انجام است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بر این اساس در هر مرحله‌ای که اطلاعات جدیدتری دریافت شود همگام با جهان حرکت کرده و در صورت لزوم اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد گرفت.
گویا در ادامه به تشریح وضعیت بیماری‌های واگیر در کشور پرداخت و افزود: هم‌اکنون بیماری شایع غیرمعمول در کشور وجود ندارد و سیستم بهداشتی در حال آماده‌باش قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: بیماری مرز نمی‌شناسد و نکته مهمی که در مورد بیماری‌های واگیر وجود دارد این است که همسایگی ایران با کشورهای همجوار امکان ورود بیماری را افزایش می‌دهد و اگر این کشورها نتوانند بیماری‌های خود را کنترل کنند مشکلات متعددی به دنبال دارد.
وی افزود: تاکنون برای جلوگیری از ابتلا به بیماری زیکا که با نشانه‌هایی همچون تب، درد مفاصل، خارش و تحریکات پوستی ظاهر می‌شود، واکسنی ساخته نشده است و این نشانه‌ها تنها در یک هفته آشکار می‌شود و زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و امکان دارد جنین با مشکل‌های مختلف متولد شود.
وی گفت: این بیماری تقریبا در تمامی کشورهای آمریکای لاتین ثبت شده و مقام‌های این کشورها افزون بر سم‌پاشی، روش‌های مختلفی نظیر استفاده از قورباغه، خفاش و ماهی‌ها برای نابودی پشه‌ها و لاروها استفاده کرده‌اند.