kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶

سیدجلال متقی‌موسوی معلم قرآن به دیار حق شتافت

سید‌جلال متقی‌موسوی از معلمان پیشکسوت قرآنی شهر تهران پس ازعمری تلاش در راه اشاعه قرآن جمعه 30 بهمن‌دار فانی را وداع گفت.



به گزارش ایکنا وی مؤسس مکتب قرآن و عترت بود که سالهای متمادی به آموزش قرآن پرداخت. این استاد را به عنوان «مبتکر فن و روش تفکیک و بخش‌خوانی آموزش قرآن کریم» می‌شناسند.
وی متولد سال 1307 در اقلید فارس بود،در خردسالی پدرش را از دست داد، شغل پدر را که کشاورزی بود، ادامه داد و در 13 سالگی اولین کلاس قرآن خود را دایر کرد. خود او می‌گوید: «از ابتدای نوجوانی با تحمل سختی‌های بسیار چون دوری راه به دنبال جذب افراد برای آموزش صحیح‌خوانی قرآن بودم. این من بودم که دنبال دیگران می‌گشتم تا به آنها قرآن بیاموزم و منتظر نمی‌ماندم کسی به سراغ من بیاید».
این مؤسس مکتب‌خانه قرآن که سراسر زندگی‌اش را دارای خاطراتی از مبارزات انقلابی و پیروزی انقلاب می‌دانست می‌گوید: «اگر دوباره به سال‌های گذشته، بازگردم، بازهم در این راه قدم برمی‌دارم چون ما بدهکار قرآن هستیم و قرآن کریم نور چشم‌های من است».
سیدجلال که در کنار فعالیت کشاورزی‌اش در اقلید، شغل کتاب‌فروشی را برگزیده بود توسط ساواک به علت فروش رساله امام خمینی(ره) تحت فشار و تعقیب قرار گرفته بود تا اینکه از سال 57-56 به تهران می‌آید. او از هنگامی که به تهران آمد فعالیت مکتب‌خانه قرآنی‌اش را که از 1318 در همان شهرستان اقلید آغاز کرده گسترش می‌دهد.
متقی‌موسوی در مصاحبه‌ای می‌گوید:معمولاً روزهای پنج‌شنبه به همراه تعدادی از دوستان به روستاهای اطراف تهران سر می‌زدیم و به زمین‌های کشاورزی می‌رفتیم تا بتوانیم کشاورزان را پس از مجاب کردن درباره یادگیری قرآن به مسجد روستایشان ببریم و در آنجا با زمان محدود، قرآن را به آنها آموزش دهیم.
این خادم پیشکسوت قرآن که حدود 80 سال از عمر پربرکتش را صرف آموزش قرآن، جلسه‌داری و علاقه‌مند کردن مردم به خواندن قرآن کرده، خطاب به جوانان می‌گوید: «جوانان! بروید قرآن بیاموزید، بهترین فرصت عمر شما جوانان، حال حاضر است آن را قدر بدانید.»
این معلم قرآن، کلاس‌هایش را رایگان برگزار می‌کرد، مگر اینکه از سوی دعوت‌کننده هزینه‌ای به صورت دلخواه برایش در نظر گرفته شده باشد. سعی می‌کرد طی برنامه‌ای در هر مسجدی که نماز می‌خواند اگر امام جماعت و هیئت امنای آن مسجد اجازه می‌دادند، آیات قرآن را به اندازه پنج دقیقه همراه با ترجمه آن قرائت می‌کرد. او دیدارهایی نیز با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داشت و در مجمع تشخیص مصحلت نظام کلاس‌هایی برگزار کرده است.
استاد متقی موسوی از خرداد ماه سال گذشته به دلیل سکته مغزی در بستر بیماری بود.
گفتنی است مراسم شب سوم آن مرحوم امروز دوشنبه،از ساعت 15:30 تا 17 ومراسم شب هفت وی روز پنج شنبه 6/12/94از ساعت15:30 تا 17 در مسجد علی ابن موسی‌الرضا(ع) واقع در خیابان 17 شهریور، خیابان شهید قادری(سقاباشی)  برپا می‌شود.