kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
استاندار بصره:

200 فرصت سرمایه‌گذاری برای ایرانی‌ها در بصره وجود دارد

استاندار بصره گفت: 200 فرصت سرمایه‌گذاری برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی در استان بصره عراق وجود دارد.



به گزارش ایرنا، ماجد نصراوی درنشست تخصصی استاندار بصره و هیئت همراه و مسئولان اتاق بازرگانی خرمشهر، با اشاره به اشتراک‌های دینی، اعتقادی و فرهنگی بصره و خرمشهر گفت: بصره نزدیکترین استان به شهرستان خرمشهر است که با توجه به ظرفیت‌های مشترک فرصت سرمایه‌گذاری برای تجار ایرانی در استان بصره فراهم است.
وی گفت: در استان بصره عراق بالغ بر 200 فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد که امیدواریم فعالان اقتصادی و تجار ایرانی به ویژه سرمایه‌گذاران خرمشهری از این فرصت‌ها از جنبه‌های مختلف همچون فراهم کردن ادوات صنعتی و بحث زیرساخت‌ها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه این فرصت‌ها در اختیار فعالان اقتصادی و تجار ایرانی قرار خواهد گرفت گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری در استان بصره، کشور ایران می‌تواند وارد همکاری شود که در این میان فعالان و تجار خرمشهری در اولویت قرار داشته و برای‌ آنها تسهیلاتی خاص فراهم خواهد شد.
وی اظهار داشت: در زمینه کشاورزی و سرمایه‌گذاری زراعی و صنعتی شرایط خاصی در بصره وجود دارد و سرمایه‌گذاران ایرانی در این زمینه می‌توانند در زمینه تامین زیرساخت‌های صنعتی ما را یاری کنند.
نصراوی در خصوص مشکلات مرزی شلمچه گفت: با توجه به مشکلات متعدد موجود در مرز شلمچه راه‌حل‌های سریع‌ و مطلوبی در جهت رفع این معضلات اتخاذ شده است.
وی همچنین به موضوع ویزای متعدد بازرگانان اشاره و اظهار کرد: در نشست با نخست وزیر عراق مقرر شد صدور ویزا در مرز سریعتر انجام شود.
استاندار بصره در ادامه با اشاره به قبول گواهی بهداشتی صادره از جمهوری اسلامی ایران گفت: گواهی بهداشت و کیفیت کالاها برای ما شرط کار بازرگانی است و قطعا در برنامه‌های بعدی ما قرار خواهد گرفت.
وی افزود: تعرفه‌های گمرکی از مشکل عمده در مرز شلمچه است، ما مخالف این تعرفه‌ها نیستیم بلکه مشکل تبعیض موجود در این مرز با سایر مرزهای عراق است.
در این نشست تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر 21 ساعته کردن زمان کارکرد طرف عراقی در مرز شلمچه، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر به امضا رسید.
در این تفاهمنامه همچنین لغو مطالبه مانیفست ویژه کالای صادره از خرمشهر و قبول گواهی بهداشت صادره از جمهوری اسلامی ایران و تایید شده توسط اتاق بازرگانی خرمشهر و تقاضای گواهی مبدا صادره از طرف اتاق خرمشهر که دارای هولوگرام مطرح شد. لغو آزمایش پزشکی خون تجار ایرانی جهت دارندگان ویزای متعدد و همچنین پیگیری بازگشت تعرفه‌ها به روال سابق برای همه کالاها مانند سیمان از دیگر مفاد مورد تفاهم در این نشست بود.