kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶

بزرگداشت «حمید» بزرگداشت شعر انقلاب


پنجاه و هشتمین «عصرانه ادبی فارس»، پاسداشت پدر شعر انقلاب «حمید سبزواری» عصر سه‌شنبه پیش در خبرگزاری فارس برگزار شد.
صدای وجدان مردم
«محمدحسن زورق» – استاد دانشگاه - در پنجاه و هشتمین «عصرانه ادبی فارس» با اشاره به اینکه امروز جمع شده‌ایم که از مردی حمید و ستوده تجلیل کنیم، گفت:‌ بزرگداشت حمید بزرگداشت شعر و سرود انقلاب اسلامی است. قدرشناسی از او یک تکلیف شرعی و ملی است همان‌طور که امروز پیام انقلاب فراتر از مرزها رفته شعر حمید نیز به آن سوی مرزهای کشور رفته است.
او گفت: حمید برای همیشه حمید است. او در سرود انقلاب کرده و صدای وجدان مردم است. همه ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی در شعر حمید دیده می‌شود و به نظرم او اسوه شعر انقلاب است و همه ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی در شعر حمید تجلی دارد.
زورق در پایان گفت:‌ خداوندا حمید را زنده نگه دار! که برای ورود امام عصر به کوفه شعری بهتر از آن شعری که برای ورود امام به تهران سرود بسراید.
 مطبوعات توجه کمتری به شعر دارند
«شیرین‌علی گل‌مرادی»- نویسنده - در بخشی از این مراسم گفت: من در نوجوانی در سال‌هایی که در دبیرستان درس می‌خواندم اشعار حمید را در مطبوعات می‌دیدم که در کنار اشعار استاد شاهرخی چاپ می‌شد. بر خلاف امروز که روزنامه‌ها کمتر به شعر توجه می‌کنند و اغلب ترجیح می‌دهند تصاویر هنرپیشه‌ها را چاپ کنند. وی در ادامه غزلی در مدح حمید سبزواری قرائت کرد.
 آشنایی با حمید از مسجد هدایت
«حسین شمسایی» - سراینده شعارها و سروده‌های حماسی و انقلابی - دیگر سخنران مراسم بود. وی گفت: حمید سبزواری بیش از آنچه برای ما شناخته شده باشد برای نسل امروز و افرادی که در آن سوی مرزها هستند شناخته شده است.
او اضافه کرد: جلسات شعری با حمید داشتیم که منتهی به شب شعرهای انقلاب شد که این جلسات در میدان خراسان برگزار می‌شد. علی معلم دامغانی، یوسف‌علی میرشکاک و ... از نتایج این جلسات بودند. حمید اعتقاد عجیبی به مسئله انتظار و ظهور دارد و همین موجب پیشگویی او در اشعارش شده است.
شمسایی در بخش پایانی سخنانش گفت:‌کتاب «سرود درد» آماده چاپ بود که حمید گفت دوست دارم آقا (آن زمان رهبر انقلاب رئیس‌جمهوری اسلامی بودند)، بر این کتاب مقدمه بنویسند که وقتی من این مسئله را با ایشان مطرح کردم استقبال کردند و اشعار را خواستند تا بتوانند متناسب با آنها چیزی بنویسند چهار یا پنج روزی کتاب در اختیار ایشان بود و بعد از آن مقدمه‌ای هوشمندانه بر آن نوشتم.
 شجاعت حمید سبزواری برایم جالب بوده است
«محمدگلریز»- خواننده سرودهای انقلابی - در بخشی از این مراسم گفت: شجاعت حمید سبزواری همیشه برای من جالب بوده است در ماه‌های قبل از انقلاب که جو ترور و کشتار حاکم بود و کسی قدرت صحبت کردن علیه طاغوت را نداشت چه رسد به اینکه شعر بگوید، اما استاد سبزواری اشعار حماسی و انقلابی می‌سرود.
وی افزود: در آن روزی که سرود «برخیزید، ‌ای شهیدان راه خدا»، خوانده شد من در آن گروه سرود حضور داشتم  و از این باب باید در سرودن سرودهای حماسی و انقلابی حمید سبزواری را ستود. او دارای خلق خوبی است و نشد که یک مرتبه به حضور او برسیم اما او عادی جواب ما را بدهد بلکه با مهربانی از ما استقبال می‌کرد. گلریز پس از این قطعاتی از سرودهای انقلابی را برای حاضرین به صورت زنده خواند.
 ادبیات انقلاب بدون نام سبزواری شناخته شده نیست
«حمیدرضا شاهنگیان» – آهنگساز - در بخش دیگری از این مراسم گفت: ادبیات و شعر انقلاب بدون نام حسین ممتحنی یا همان حمید سبزواری شناخته نمی‌شود. همه می‌‌دانند که حمید سبزواری در شعر متمول شده و شعر او محصول ایمان، صراحت، بینش، شجاعت و تمام صفات این‌چنینی است.
شاهنگیان در پایان گفت: حمید در تمام قالب‌های شعر طبع‌آزمایی کرده و در هر شکلی که شعر گفته کم نظیر بوده است در سال 32 حمید یک جوان 28 ساله بوده اما شعرهایی گفته که تعجب خواننده را برمی‌انگیزاند و من از خودم می‌پرسم که تو در 28 سالگی چه کرده‌ای و این سؤالی است که امروز جوانان باید از خود بپرسند.
در بخش پایانی این مراسم از همسر حمید سبزواری تقدیر به عمل آمد. همچنین از جایگاه ادبی حمید سبزواری به عنوان پدر شعر انقلاب نیز تجلیل شد.