kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۷۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
از سوی دادگاه جنایی عراق صادر شد

صدور حکم اعدام برای 40 نفر از عوامل کشتار پایگاه اسپایکر

دادگاه جنایی عراق برای 40 تن از عوامل کشتار 1700 دانشجوی شیعه پایگاه هوایی «اسپایکر» حکم اعدام صادر کرد.


«عبدالستار بیرقدار»، سخنگوی شورای عالی قضایی در بیانیه‌ای اعلام کرد شعبه دوم دادگاه کیفری مرکزی به پرونده 17 متهم دیگر جنایت پایگاه اسپایکر رسیدگی کرد.
وی افزود: دادگاه 40 نفر را به خاطر شرکت در این جنایت به اعدام محکوم کرد و هفت متهم را به علت نبود دلایل و شواهد کافی آزاد کرد.
به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی «السومریه نیوز»، خانواده قربانیان جنایت اسپایکر در جلسه دادگاه حاضر بودند و وقتی وکیل متهمان خواستار آزادی آنها شد، برای ابراز خشم خود به سمت آنها صندلی و کفش پرتاب کردند.
یازدهم و دوازدهم ژوئن 2014 هنگامی که تروریست‌های داعش بر مناطق وسیعی از شمال و مرکز عراق از جمله پایگاه هوایی اسپایکر در نزدیکی تکریت در استان «صلاح‌الدین» مسلط شدند، دست به کشتار بی‌رحمانه‌ای زدند و 1700 دانشجوی شیعه غیرمسلح در این پایگاه هوایی را به طور جمعی قتل‌عام کردند.
در آن ایام تصاویر و نوارهای ویدئویی این جنایت هولناک در اینترنت منتشر شد که طی آن تعداد زیادی از جوانان به زور سوار خودرو شده و به مکانی دوردست برده شده و سپس به پشت روی زمین خوابانده شده و به طور وحشیانه‌ای کشته شدند.
آزادسازی شهر تکریت به کشف گورهای دسته‌جمعی این دانشجویان نظامی منجر شد و امروزه هزاران عراقی از این محل به عنوان محل مقدس و زیارتگاه دیدن می‌کنند.
این سربازان در زمان حمله تروریست‌های داعش در حال نبرد یا دفاع نبودند و همگی لباس‌های غیرنظامی بر تن داشتند و این مسئله گویای توطئه و نقشه‌ای است که درزمان حمله علیه آنها طرح‌ریزی شده بود.
از سوی دیگر نیروهای امنیتی عراق یک اتوبان در شرق الرمادی را که تروریست‌های داعش برای انتقال تجهیزات جنگی خود بین «فلوجه» و «هیت» از آن استفاده می‌کردند به کنترل خود درآوردند.
«ابوعمر الهیبی» سرکرده داعش در «الکرمه» نیز بر اثر حمله هوایی ارتش عراق به مراکز تجمع داعش در جاده منطقه «السجر» در غرب الرمادی کشته شد.
خبر دیگر اینکه رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند «دونالد ترامپ» به رغم آنکه در کمپین انتخاباتی‌اش خود را مخالف سرسخت جنگ آمریکا با عراق نشان می‌دهد اما در سال 2002 از حمله آمریکا به عراق حمایت کرده است.