kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
تغییر موضع حامیان تروریسم به خاطر واقعیت‌های میدانی

آمریکا و عربستان عقب‌نشینی کردند /به سوریه نیرو نمی‌فرستیم

موضع‌گیری قاطع مقاومت و دولت سوریه مقابل هرگونه اعزام نیرو به خاک سوریه، جبهه‌ حامی تروریسم را به انفعال کشاند و آن‌ها اعلام کردند که قصد اعزام نیرو به سوریه را ندارند.


تنها یک هفته پس از اعلام لشکرکشی به سوریه، حامیان این توطئه خطرناک، حرف‌شان را پس گرفتند؛ به گزارش فارس، دیروز ایالات متحده به عنوان صحنه گردان اصلی توطئه اعزام نیرو، رسماً این طرح را پس گرفت. «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از همه تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم در سوریه استقبال می‌کند، ولی برنامه‌ای برای اعزام نیروی زمینی به سوریه ندارد. ایالات متحده در حالی نسبت به قضیه اعزام نیرو تغییر موضع‌ می‌دهد که تا چند روز قبل از طرح پیشنهادی عربستان در این خصوص استقبال می‌کرد.
طی روزهای اخیر «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه و «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه، مواضع قاطعی علیه طرح فوق اتخاذ کرده بودند؛ معلم گفته بود در صورت عملی شدن تصمیم عربستان برای اعزام نیرو، نظامیان سعودی را با تابوت به عربستان باز می‌گردانیم. نخست‌وزیر روسیه هم گفته بود، اگر به سوریه لشکرکشی شود، جنگ جهانی سوم اتفاق خواهد افتاد.
هفته گذشته در ریاض هم مشاوران ارشد «محمد بن سلمان» شاهزاده ماجراجوی سعودی متذکر شدند که اگر ارتش عربستان وارد خاک سوریه شود، بسیاری از نظامیان سعودی ممکن است که به داعش بپیوندند.این واقعیت‌های میدانی، هم مقامات عربستان و هم سران آمریکا را به تامل بیشتر واداشت و نهایتاً آ‌نها را به این نتیجه قطعی رساند که ذلیلانه، حرف نخستین خود را پس بگیرند.
مطرح شدن قضیه جنگ جهانی سوم، کاخ سفید را به این واقعیت رساند که مسکو در قبال این قضیه (لشکرکشی) خیلی جدی است و حتی ممکن است کار به استفاده‌ از سلاح‌های غیرمتعارف کشیده شود. این جمله دیروز «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا که گفت: «مسئله سوریه، جنگ بین من و رئیس‌جمهوری روسیه نیست»، به همین مسئله مربوط می‌شود و نشان می‌دهد که ایالات متحده اصلا مایل نیست، بحران سوریه به درگیری میان دو ابر قدرت کشیده شود.
در ریاض نیز «احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف نظامی عربستان که تاکنون قاطعانه در مورد لشکرکشی به سوریه حرف می‌زد، ضرب آهنگ کلامش را کاملاً تغییر داد و گفت که زمان دقیق دخالت نظامی کشورش در سوریه مشخص نیست!
آنکارا هم از این ماجرا خود را کنار کشید؛ «نعمان کورتو لموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت: صحبت‌ها درباره ورود قریب‌الوقوع ترکیه به جنگ علیه سوریه، صرفاً شایعه است.
کارشناسان هم با اشاره به جار و جنجال‌های روزهای اخیر رسانه‌ها درباره جنگنده‌های قطری و سعودی به پایگاه اینجرلیک ترکیه برای انجام عملیات در سوریه، این هیاهو را نمایشی با هدف بالا بردن روحیه تروریست‌ها در سوریه دانستند.
این درحالی است که گروه‌های تروریستی در سوریه کاملاً در خطر هستند، به طوری که گروهک تروریستی «ارتش آزاد» سه‌شنبه رسماً از ترکیه و عربستان خواست نیروی زمینی به سوریه اعزام کنند.
برخی رسانه‌ها نیز «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان را مورد تمسخر قرار دادند و گفتند که او با طرح مسئله اعزام نیرو، نبوغ خود را به همه نشان داده است! به هر حال، مخالفت با ورود نظامیان به سوریه هر روز گسترده‌تر و علنی‌تر می‌شود: «صباح خالد الاحمدالصباح» وزیر خارجه کویت دیروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مصری خود در قاهره گفت که کشورش (کویت) با هرگونه دخالت نظامی در سوریه مخالف است. «سامح شکری» وزیر خارجه مصر هم گفت، لشکرکشی عربستان به سوریه، یک تصمیم‌ انفرادی از جانب ریاض است.
روزنامه «رأی الیوم» هم فاش کرد، سران فرانسه و انگلیس به رژیم سعودی درباره هرگونه ماجراجویی علیه سوریه هشدار داده و احتمال پاسخ غافلگیرکننده ایران و عراق به عربستان را مطرح کردند.