kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
پاسخ قاطع نخست‌وزیر عراق به آمریکا

حیدر عبادی: حشدالشعبی یک سازمان رسمی و مورد حمایت دولت عراق است

در واکنش به فشار غرب، نخست‌وزیر عراق در آستانه عملیات آزادسازی «موصل» اعلام کرد، نهاد «حشد الشعبی» (بسیج مردمی) یک سازمان رسمی و تحت حمایت و نظر دولت است.


در حالی که مرحله مقدماتی برای عملیات آزادسازی شهر «موصل» مرکز استان نینوای عراق مدتی است آغاز شده و ایالات متحده فشارهای زیادی را متوجه دولت بغداد کرده که نیروهای بسیج مردمی را در این عملیات شرکت ندهد و حتی این نیروها را منحل کند، دیروز «حیدر عبادی» گفت: نهاد «حشد الشعبی» یک سازمان رسمی تحت حمایت دولت عراق است، تا بدین ترتیب آب پاکی را روی بدخواهان نیروهای مقاومت ریخته باشد.
عبادی که در نشست امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد، در ارتباط با وضعیت تروریست‌های داعش در عراق نیز گفت: «داعش در عراق در حال شکست خوردن است و ما به مبارزه علیه این گروه تا نابودی کامل آن ادامه می‌دهیم.»
وی گفت که قصد دارد کاری بکند که سال 2016 آخرین سال حضور داعش در عراق باشد.
نخست‌وزیر عراق در ارتباط با عملیات موصل هم گفت: «هفته گذشته به شرق موصل نیرو اعزام کرده‌ایم و اقدامات ما ادامه دارد و قصد داریم عملیات را در این شهر آغاز کنیم.»
در همین حال، «هادی عامری» فرمانده نیروهای حشد الشعبی گفت که این نیروها قطعا در عملیات آزادسازی شهر موصل شرکت خواهند کرد و کسی نمی‌تواند مانع این کار شود.
طی چند روز اخیر چندین واحد از نیروهای ارتش عراق وارد استان نینوا شده و اطراف شهر موصل موضع گرفته‌اند.
همزمان با این جابجایی نیرو، در استان «الانبار» عراق نیز نیروهای مسلح خود را برای عملیات پاکسازی شهرستان‌های «هیت» و «کبیسه» آماده می‌کنند.
نهاد ریاست جمهوری عراق نیز خبر ناپدید شدن سه نیروی گارد ریاست جمهوری را تایید و اعلام کرده که رئیس‌جمهور شخصا عملیات جست‌وجو درباره سرنوشت این افراد را دنبال می‌کند. خبر دیگر اینکه جمعه گذشته، هزاران نفر در استان‌های میسان، کربلا، بابل، واسط و مدائن تظاهرات کردند و خواستار انجام اصلاحات در نهادهای دولتی و مبارزه با فساد شدند.