kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کشت نشایی مصرف آب را کاهش می‌دهد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرف مدت هشت سال آینده، همه محصولات زراعی به غیر از گندم و جو، در قالب کشت نشایی تولید می‌شود.


عباس کشاورز در گفت‌وگویی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت:‌ یکی از سیاست‌های معاونت زراعت در طرح اقتصاد مقاومتی،کشت نشایی محصولات زراعی به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب است.
وی افزود: با کشت نشایی و کم کردن مدت استقرار گیاهان در مزرعه، حداقل سه نوبت در آبیاری صرفه‌جویی می‌شود که معادل 3 هزار مترمکعب آب در هر هکتار است.
وی خاطرنشان کرد: سال زراعی گذشته، کشت نشایی را با ذرت آغاز کردیم و در سال زراعی جاری با ذرت، چغندر قند و پنبه ادامه داده‌ایم و در مورد اغلب سبزی و صیفی‌جات مانند هندوانه،  خربزه، گوجه‌فرنگی و خیار کشت نشایی را گسترش می‌دهیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال زراعی 93-94، کشت نشایی در شش نقطه کشور در سطح 140 هزار هکتار اجرا شد تا کشاورزان با این نوع کشت آشنا شوند که موفقیت‌آمیز بود.
وی تصریح کرد: بررسی‌های ما در سال جاری نشان می‌دهد در برخی مناطق با 4 هزار مترمکعب آب در هر هکتار می‌توان ذرت علوفه‌ای تولید کرد در حالی که در شرایط عادی برای تولید این محصول در هر هکتار، بیش از 10 هزار مترمکعب آب نیاز است.
کشاورز اذعان داشت: با کشت نشایی، دوره مدت استقرار گیاه در مزارع بسته به نوع گیاه 35 تا 45 روز کاهش می‌یابد که در صرفه‌جویی آب موثر است.