kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۷۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
به مناسبت رونمایی از کتابی به قلم شیخ علی واشقانی فراهانی

در مسجد امام ‌رضا(ع) زندگی جریان دارد؛ بی‌وقفه


مسجدی هست که همواره در آن به روی مراجعه‌کنندگان باز است و تعطیلی برای آن معنا ندارد؛ چراکه امام جماعت آن همواره با روی باز از هر مراجعی در هر زمانی استقبال می‌کند، دوای درد هر اهل دلی در این خانه خدا یافت می‌شود؛ کتابخانه و سالن مطالعه مسجد در هر ساعت از شبانه‌روز پذیرای علاقه‌مندان، پژوهشگران، دانشجویان و اهل علم است و مجهز به صدها عنوان کتاب‌های علمی، مذهبی، ادبی، هنری و فلسفی. حتی کودکان خردسال هم می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را از این گنجینه ارزشمند تهیه کنند. علاوه بر آن در این کتابخانه با کتاب‌های کمیابی مواجه می‌شوید که هزینه تهیه آن برای کمتر کسی مقدور است. این مسجد منحصر‌به فرد نامش مسجد امام رضا(ع) است که در دهکده المپیک واقع شده است.
رونمایی از کتاب سیمای مسجد امام‌رضا(ع) به قلم حجت‌الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی همزمان با خجسته زادروز نبی‌اکرم محمد مصطفی(ص) و هفته وحدت در محل مسجد بهانه تهیه یک گزارش، به منظور آشنایی با عملکرد این مجموعه برای این صفحه شد.مراسم رونمایی با حضور حجت‌الاسلام دکتر موسوی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهرری)، مهندس محمدی (شهردار ناحیه 1 منطقه 22 تهران)، دکتر رکنی (یکی از معاونت‌های بسیج)، مهندس امینی‌فر (طراح و معمار مسجد)، هیئت امنای مسجد، اهالی محل و نمازگزاران برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام دکتر موسوی طی سخنانی درباره هفته وحدت چنین گفت: به دلیل این که میان شیعه و اهل سنت ازنظر زمان میلاد پیغمبر اکرم(ص) اختلاف چند روزه‌ای هست از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به منظور اتحاد و انسجام مقبول و خداپسندانه امت اسلامی اعم از شیعه و سنی حدفاصل دهم تا هفدهم ربیع‌الاول به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری شد. وی درخصوص نشانه‌های اتحاد میان شیعه و سنی طی تاریخ اسلام به دیدگاه شاعرانی چون مولانا، حافظ، سعدی و سنایی درمورد پیغمبراکرم(ص) و مولا علی(ع) اشاره کرد و ضمن بررسی سبک‌های 5 گانه ادبی از قرن سوم هجری تا به امروز درباره شاعران سبک عراقی که اغلب آنها سنی مذهب بودند مواردی را یادآور شد و قطعه شعری از نظامی گنجوی قرائت کرد:
احمد مرسل شه دنیا و دین
گنج ازل مهبط روح‌الامین
صورت آدم ز صفات رخش
عصمت حورا زدل فرخش
.................
میم که حرفی است ز نامش نخست
عالم و آدم شده از وی درست
این شعر از نظامی گنجوی درمورد پیغمبر اسلام است که خود از اهل سنت بوده است. آنهایی که دستی در ادبیات دارند و شعر می‌خوانند (از سبک خراسانی گرفته تا سبک معاصر) به وحدتی که در آثار میان امت اسلامی وجود داشته به خوبی واقفند. شما اگر زندگی علمی و فقاهتی مرحوم آیت‌الله بروجردی و مرحوم شیخ محمود شلتوت (رئیس‌ الازهر درمصر) را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که شیخ پشت سر شیعیان و آیت‌الله بروجردی هم پشت سر برادران اهل سنت نماز می‌خوانند. به هرحال بهترین سخنان در تاریخ ادبیات، سخنان شاعران، علما، فتاوای اندیشمندان و فقهای ماست.
هزار و چهارصد سال است که شیعه و سنی در کنار هم در پرتو وحدتی که پیغمبر بین مردم ایجاد کرده است زندگی می‌کنند. برای همین داعش به حمایت استکبار متولد شد تا با پروژه اسلام‌هراسی ملت‌ها را از این دین یگانگی و وحدت دور سازد و تفرقه‌ای میان اهل سنت و شیعه ایجاد کند.
حجت‌الاسلام دکتر موسوی در ادامه درباره مسجد امام‌رضا(ع) گفت: مسجد جایگاهی است برای تعالی اندیشه‌ها، برخورد عقاید، بحث علمی و بسیج نیروها علیه کفر. زمانی از مساجد به عنوان مرکز پزشکی، قضاوت و کرسی عدالت‌خواهی نیز استفاده می‌کردند و هر آنچه که ضرورت زندگی و خدمات اجتماعی است. مسجد امام‌رضا(ع) از آن مساجدی است که تلاش شده همه این ویژگی‌ها و برجستگی‌ها را داشته باشد. در طول تاریخ اسلام هر کجا پیوند میان امام جماعت و مردم پیدا شده در آن‌جا حرکت‌های موفقیت‌آمیزی شکل گرفته است. وی در نکوداشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ علی واشقانی فراهانی- امام جماعت مسجد و نویسنده کتاب «سیمای مسجد امام‌رضا(ع)»- افزود: ایشان انصافاً همه زیبایی‌ها و درخشندگی‌ها را در این مسیر طی کرده است. حضور شما مؤمنان، مدیران مسئول، خدمتگزاران به مسیر ولایت و توحید در این مکان گویای این امر است. حاج آقا واشقانی مسجدهای زیادی ساخته و این سومین مسجد است، که درباره آن کتابی نیز به قلم ایشان رونمایی می‌شود.
رونمایی از کتاب
چاپ دوم این کتاب با تصحیح و اضافات در 4 فصل و 272 صفحه منتشر شده است. جایگاه و نقش مسجد در اسلام، سیمای مسجد حضرت امام‌رضا(ع)، مسجد امام رضا(ع) از دیدگاه مردم و نمازگزاران و جایگاه مسجد در آثار اهل هنر از سرفصل‌های کتاب به شمار می‌آیند.
در ادامه حجت‌الاسلام واشقانی از حضور همه مهمانان و نمازگزاران در مراسم رونمایی کتاب قدردانی کرد، و این درحالی بود که جای خالی پدر مؤلف به علت کسالت در آن جمع کاملاً احساس می‌شد.
آشنایی با مسجد امام‌رضا(ع)
گنبد طلایی و زیبای مسجد امام‌رضا(ع) همچون نگینی می‌درخشد و توجه هر بیننده و رهگذری را به خود جلب می‌کند. این مسجد در زمینی به مساحت 635 مترمربع در سه طبقه بنا گردیده و زیر بنای آن دو هزار مترمربع است. فضای شبستان بسیار زیباست و داخل گنبد با معماری سنتی، اسلامی بسیار هنرمندانه آینه‌کاری شده که همه را مجذوب می‌کند. کتیبه‌های روی دیوار با محتوای آیات و احادیث به عنوان هویت و فلسفه مسجد و جایگاه آن جلوه‌گری می‌کند.
فعالیت‌ها
دفتر امام جماعت مسجد از نماز صبح تا بعدازنماز مغرب و عشا پاسخگوی مردم است و با همکاری هیئت امنا و نظارت و هماهنگی امام جماعت به امورات مختلف رسیدگی می‌شود. دفتر و شبستان مسجد از نیم ساعت قبل از اذان صبح تا بعد از نماز مغرب و عشا فعال است. امام جماعت همواره در دفتر مسجد حضور دارد و طالبان علم و دانش همواره می‌توانند از کتاب‌های کتابخانه استفاده کنند. کتابخانه مسجد دارای کتاب‌های مرجع در تمام زمینه‌های اسلامی، اخلاقی، تاریخ، تفسیر، پزشکی و... است.
زندگی در این مسجد جریان دارد
امام‌رضا(ع) می‌فرماید: «هرگاه پیشنماز مردم شدی نمازت را طولانی برگزار مکن و کوتاه برگزار کن.» آن‌چه این مسجد را نزد مردم محله از پیر و جوان و حتی خردسالان محبوب کرده حضور تمام وقت و ایثارگرانه شخصیت مخلص و مردمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ علی واشقانی فراهانی امام جماعت مسجد امام‌رضا(ع) است. وی از زمان کلنگ‌زنی بنای مسجد تا به امروز عمر خود را صرف این مسجد و مردم محل کرده و به همین خاطر در نگاه مردم، انسانی فداکار، جهادگر و پرتلاش و دلسوز لقب یافته است. حجت‌الاسلام‌ واشقانی همواره سنگ صبور مردم است و با حوصله و متانت درد دل مردم را می‌شنود و با کمک سایر نمازگزاران درحد توان و نفوذی که در سطح جامعه دارد، به رفع گرفتاری‌ها و مشکلات اقدام می‌کند.
در صف نمازگزاران همواره حضور پرشور کودکان خردسال توجه را به خود جلب می‌کند؛ دختر کوچولویی که با شوق فراوان چادر نمازش را به سر کرده کنار سجاده مادر جایی برای خودش باز می‌کند؛ چشمان زیبایش از خوشحالی برق می زند. مادرش می‌‌گوید: به او گفتم در خانه بمان و تکالیف مدرسه‌ات را انجام بده. گفت: تکالیف مدرسه را انجام داده‌ام و می‌خواهم به مسجد بیایم. من نماز خواندن در مسجد را دوست دارم. مادربزرگ هم که مریض است و پایش درد می‌کند همیشه همراه آن‌هاست و نماز خواندن در مسجد را دوست دارد.
پایان کلام
در مسجد امام‌رضا(ع) زندگی جریان دارد. صدای گوش‌نواز کودکان در مهد کودک مسجد نخستین نغمه این زندگی است و برگزاری کلاس‌های متنوع علمی، فرهنگی، آموزشی، هنری و... در ساعت‌های مختلف روز یا مجالس متنوع دیگر، اختصاص روزهایی برای طبابت با حضور پزشکی ایثارگر و انسان‌دوست برای مداوای بیماران تنگدست، طرح و اجرای برنامه‌های گوناگون، اختصاص اتاقی برای مسافرانی که محلی برای سکونت نیافته‌اند، تدارک سفرهای مذهبی و سیاحتی، تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت و ده‌ها فعالیت دلسوزانه دیگر که شرح همه آنها را به مصداق «شنیدن کی بود مانند دیدن» باید با حضور خود احساس کرد.
                                   ر. تیرگری