kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷
فارین افرز گزارش داد

زیان 100/000/000/000 دلاری اروپا از تحریم‌های ضد روسی آمریکا!

نشریه آمریکایی «فارین افرز» با «غیر هوشمندانه» خواندن تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه اعلام کرد این تحریم‌ها علاوه بر زیر سوال بردن نفوذ و اعتبار غرب، دست کم 100 میلیارد دلار برای اروپا هزینه داشته است.


اروپا و آمریکا از دو  سال پیش و به بهانه تحولات اوکراین و الحاق کریمه به روسیه تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو وضع کرده‌اند اما طی این مدت همواره تحلیلگران مستقل در آمریکا و اروپا تأکید کرده‌اند تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه باید لغو شود چرا که ضرر این تحریم‌ها برای اقتصاد‌های بحران زده غرب بسیار بیشتر از نفع آن است.
نشریه «فارین افرز» نیز  در شماره اخیر خود در  مقاله‌ای تحت عنوان«تحریم‌های نه چندان هوشمندانه» تحریم‌های غرب علیه روسیه را یک «اشتباه پرهزینه و گزاف» خوانده و نوشته: «حتی با وجود ادامه کاهش قیمت نفت، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که رونق و رشد اقتصادی در سال 2016 میلادی به روسیه بازخواهد گشت هر چند با نرخ نسبتا پایین 1/5 درصد، و دیگر به نظر نمی‌رسد که تحریم‌ها بر نخبگان و سیاستگذاران روسی اثرگذار باشد.»
 به گزارش فارس، این نشریه آمریکایی همچنین تصریح کرده «نکته بسیار مهم اینجاست که ارزیابی تحریم‌ها با معیارهای مرتبط و اینکه آیا این گونه تحریم‌های اقتصادی توانسته نوعی تغییر در سیاست روسیه ایجاد کند، نشان می‌دهد که این تحریم‌ها یک شکست تمام عیار بوده است.کرملین به خوبی توانسته دور زدن تحریم‌ها را به ویژه با چرخش رویکرد به سمت چین مدیریت کند.تحریم‌های غرب علیه روسیه در خصوص تحت تأثیر قرار دادن رهبری سیاسی روسیه نیز کاملا غیرسازنده بوده و آخرین نظرسنجی‌ها از این امر حکایت دارد که میزان محبوبیت پوتین از 63 درصد پیش از سال 2014 به 88 درصد در اکتبر سال 2015 رسیده است.»
نویسنده این مقاله در پایان تأکید می‌کند که این تحریم‌ها هزینه‌های سیاسی و اقتصادی بسیار هنگفتی برای آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به دنبال داشته است. کمیسیون اروپا برآورد کرده که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه در سال 2015 میلادی رشد تولید ناخالص داخلی اروپا را تا 0/3 درصد کاهش دهد.
بنا بر اعلام موسسه اتریشی تحقیقات اقتصادی، ادامه تحریم‌ها علیه روسیه بیش از 90 میلیارد یورو (حدود 100 میلیارد دلار) درآمد حاصل از صادرات اروپا را کاهش داده و بیش از 2 میلیون فرصت شغلی نیز به همین دلیل ظرف چند سال آینده از بین خواهد رفت.
سال2016 بدتر از 2015
ضرر هنگفت مالی اروپا از تحریم‌های ضد روسی همه ماجرای اسفناک اقتصادی اتحادیه اروپا نیست. خبرگزاری رویترز نیز دیروز(یک شنبه )با اشاره به بحران‌های متعددی که اروپا در سال ۲۰۱۵ شاهد آن بود، نوشت وضعیت این قاره احتمالاً در سال آینده بدتر هم خواهد شد.
رویترز در گزارش خود  نوشت: «معیارها را هر چه درنظر بگیریم، سال 2015 برای اتحادیه اروپا «سالی جهنمی» بوده و البته سال 2016 برای آن بدتر خواهد بود .یکی از مسائلی که خطر وخیم‌تر شدن اوضاع در سال 2016 را در پی دارد، ضعف سیاسی رهبران اصلی اروپا و مشغولیت بیش از حد آن‌ها به چالش‌ها و مشکلات داخلی کشورهایشان است که آنها را در اتخاذ تصمیمات جمعی ناتوان کرده است.»