kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
آیت الله جوادی آملی:

به غربی‌ها اجازه دخالت در امور کشور را نخواهیم داد

مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه در حوزه ظرفیت‌های علمی تازه‌ای وجود دارد، گفت: باید سخنان عالمانه غربیان را هر چه که هست، شنید؛ اما ما به آنان اجازه دخالت در امور کشور را نداده و نفوذ شرقی و غربی را نخواهیم پذیرفت.


به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید متحد، پیرو و فرمانبردار رهبری واحد باشند، اظهار داشت: رسیدن به این ایده آل، نیازمند به شناختی دقیق و عمیق از سوی حوزه و دانشگاه است.
وی با تاکید بر اینکه حوزه نباید فقط سخنگو باشد، ابراز داشت: حوزه در کنار سخنگویی باید شنونده قهاری نیز باشد؛ چراکه پیشرفت علمی در نقدها به وجود خواهد آمد و برکات آن قابل شمارش نیست.
آیت الله جوادی آملی شبهه را مقدس دانست و افزود: اگر گوینده شبهه غرض بدی هم داشته باشد، باز شبهه مقدس است؛ چراکه سبب پیشرفت علمی می‌شود؛ بنابراین باید سخنان عالمان غربی را شنید و برای آن پاسخی منطقی ارائه کرد.
مفسر قرآن کریم با بیان این مطلب که شما سفیران حوزه‌های علمیه هستید، اظهار داشت: هنر و رشد شما در این است که شبهات شخصیت‌هایی همچون هگل را فهمیده و آن را عالمانه نقد کنید؛ اگر نتوانستید به آن پاسخ دهید، آن را شنیده و با عالمان حوزوی در میان بگذارید تا پاسخ مناسب دریافت کرده و آن را منتقل کنید تا سفیر شوید.
استاد درس خارج حوزه ابراز داشت: باید با این روش‌ها دانشمندان غربی را شیفته اسلام کنیم و اگر شخصی در مقابل چند شبهه رنجور و ناراحت شود، نمی‌تواند سفیر مناسبی برای حوزه باشد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر سخن عالمان غربی را متوجه نشدید، نباید آنان را ساقط کرد؛ بلکه باید آن را با بزرگان دین در میان گذاشت و پاسخی مناسب برای آن یافت.
وی با اشاره به اینکه در حوزه ظرفیت‌های علمی تازه‌ای وجود دارد، بیان داشت: باید سخنان عالمانه غربیان را هر چه که هست، شنید؛ اما ما به آنان اجازه دخالت در امور کشور را نداده و نفوذ شرقی و غربی را نخواهیم پذیرفت.
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: ما سخنان عالمانه غربیان را می‌شنویم؛ اگرچه حرف‌هایی ناروا و نادرست باشد.
مفسر قرآن کریم تصریح کرد: ما حوزه علمیه‌ای قوی و مقتدر داریم که باید فکرها را به آن عرضه کرد تا تولید علم داشت.
این مرجع تقلید با بیان اینکه تزاحم افکار سبب پیشرفت علم خواهد شد، افزود: غربی‌ها سخنان خوبی دارند که باید شنید و از آن استقبال کرد.
وی اظهار داشت: اگر سخنی و نقدی عالمانه نباشد؛ نیازی هم به پاسخ عالمانه ندارد؛ ولی اگر شبهه‌ای همراه با علمیت بود، باید نقدی عالمانه برای آن داشت و پاسخی مستدل ارائه کرد.