kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸

اعتراض روزنامه‌نگار هلندی به تقلید اصلاح‌طلبان از رسانه‌های غرب(خبر ویژه)

معیارهای دوگانه روزنامه‌های اصلاح‌طلب در برجسته کردن عملیات تروریستی پاریس و به حاشیه انداختن عملیات مشابه در لبنان،‌ با اظهار تعجب و نگرانی یک تحلیلگر اروپایی روبرو شد.


به گزارش شرق جوسف کالب (دانشجوی دکترا در دانشگاه آکسفورد که یک سال برای روزنامه فاینسیل تریبون کارکرد و تزش را درباره سیاست‌های اقتصادی در ایران می‌نویسد) در این زمینه خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که مرا به سمت ایران جذب کرد جایگاه استثنایی این کشور در سیستم روابط بین‌المللی است... رسانه‌های ایران مجبورند از اطلاعات آسوشیتدپرس و رویترز استفاده کنند. رسانه‌های ایران همیشه تلاش داشته‌اند که به اخبار جهان منصفانه بپردازند. وقتی که روزنامه‌های غرب درباره اتفاقی که مثلا در زیمبابوه می‌افتد، حتی یک جمله هم نمی‌نویسند، احتمال دارد که روزنامه‌های ایران به آن اشاره کنند.
وی می‌افزاید: به این دلیل که نسبت به روزنامه‌های ایرانی امید بسیاری داشتم، یکسال در روزنامه ایرانی «فاینسیل تریبون» کار کردم. به عنوان یک هلندی، انگلیسی من بد نیست و فرصت داشتم آنجا مقالاتی از زبان فارسی ترجمه کنم. بنابراین تأسف‌بار بود که روزنامه‌های اصلاح‌طلب که به نظر اینجانب اغلب نظرات متعادل‌تری از روزنامه‌های محافظه‌کار ارائه می‌کنند، فقط به طور جزئی حمله تروریستی‌ای را که چند روزپیش در بیروت انجام شد، پوشش دادند. نه «شرق» و نه اعتماد که هر دو از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین روزنامه‌های اصلاح‌طلب هستند، این خبر را در صفحه اول چاپ نکرده بودند. روزنامه ایران فقط در حاشیه صفحه اول و بسیار کوتاه به این رخداد هولناک اشاره کرد. اما وقتی از آن طرف یک سری حملات تروریستی باعث کشته‌شدن بیش از 120 نفر در شهر پاریس می‌شود، هر دو این روزنامه‌ها این خبر را با حروف بزرگ  و همراه یک عکس روی  صفحه اول زدند. به نظر می‌آید که در این موقع شبیه رسانه‌های غربی عمل کرده‌اند. این به آن معنا نیست که خبر پاریس اهمیت نداشته باشد. برعکس؛ هر دو این اتفاق‌ها به همان اندازه مهم هستند و باید پوشش داده شوند. حتی مهم‌تر از این، تحلیل تطبیقی از این دو اتفاق است. ما باید بدانیم رابطه این دو با هم چیست و این رابطه برای آینده چه عواقبی خواهد داشت؟ امیدوار هستم که روزنامه‌های اصلاح طلب ایران در آینده از این نوع نابرابری‌ها جلوگیری کنند.
وی به روزنامه‌های اصلاح‌طلب گوشزد کرده که مستقل باشند و «لازم نیست از روزنامه‌های غربی پیروی کنند.»
روزنامه شرق ذیل این عکس نوشت: شرق خبر حادثه لبنان را در صفحه جهان ]داخلی[ به طور مفصل پوشش داده بود(!)
یادآور می‌شود آقای روحانی رئیس‌جمهور بلافاصله به انفجار تروریستی فرانسه واکنش نشان داد و به رئیس‌جمهور فرانسه در این باره تسلیت گفت. این امر با اعتراض برخی رسانه‌ها مواجه شد و چند ساعت بعد آقای روحانی به دولت و ملت لبنان به خاطر فاجعه تروریستی 2 روز قبل تسلیت گفتند!