kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
سعید جلیلی:

برجام نباید به اهرم فشار دشمن علیه ایران تبدیل شود

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر دشمن هر روز یک قدرت خود را به رخ بکشد و شما کوتاه بیایید او اهرم فشار بر ما را پیدا می‌کند.

به گزارش فارس، سعید جلیلی شامگاه سه‌شنبه در همایش «زنده باد مرگ بر آمریکا» در دانشگاه یزد در مورد برجام و وضعیت صنعت هسته‌ای کشور گفت: در مورد بحث برجام آن چیزی که دشمن خیلی از آن می‌ترسد و عامل موفقیت ما بوده، وحدت و انسجام ملی ما در این سال‌هاست.
وی افزود: در این راستا نامه رهبری خطاب به رئیس جمهور ضامن وحدت، امنیت و عزت کشور است.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: در مورد بحث همدلی دولت و ملت هم توجه داشته باشیم که همه با یکدیگر در رفع نقایص بکوشند. برای طرف مقابل ما دچار تردید شدن و ترسیدن ما مهم است. برای مثال اگر او هر روز یک قدرت خود را به رخ بکشد و شما کوتاه بیایید او اهرم فشار بر ما را پیدا می‌کند. مثلاً در برجام آمده که چنان چه یکی از طرف‌ها اعتقاد پیدا کند ایران وظیفه‌اش را انجام نداده، صرف این اعتقاد باعث می‌شود تمام این تحریم‌ها دوباره علیه ما برگردد!
جلیلی اضافه کرد: اگر او یک اهرمی پیدا کرد با هر موضوعی می‌تواند یک همچین ادعایی بکند و جامعه شما را ملتهب کند. یکی بگوید می‌دانید باز دوباره می‌خواهد تحریم‌ها برگردد؟  آن یکی می‌گوید بله. انگلیس گفته فلان اقدام ایران، فلان موضع ایران، فلان سخنرانی ایران خوب نبوده. مثلاً فلان موضع رئیس جمهور در سازمان ملل خوب نبوده، پس می‌خواهند تحریم‌ها را دوباره بر گردانند! ببینید چقدر راحت از این به بعد با همین ابزار می‌توانند بسیاری از اتفاقات داخلی کشور ما را کنترل و افکار عمومی را ملتهب کنند؟ راه مقابله با این موضوع چیست؟ نترسیدن و ایستادن.
مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده کشورمان به موضوع اظهار نظر در خصوص مسائل هسته‌ای اشاره کرد وگفت: اینکه برخی می‌گویند به جزء تیم هسته‌ای کسی حق ندارد درباره مسائل هسته‌ای صحبت کند، استبداد رای است.
سال 84 می‌گفتند باید تخریب کنید
 سال 92 به توقف 20 درصد راضی شدند
عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای از سال 84 تا 92 گفت: در زمان بنده یک روند فنی طی شد که در آلماتی 2، همان‌هایی که حرفشان تعطیلی و تخریب تاسیسات هسته‌ای کشورمان بود حاضر به مذاکره بر سر غنی‌سازی 20درصد شدند.
جلیلی افزود: روندی که در گفتگوهای 1+5 دنبال کردیم، این گونه بود که در مناسبات بین ایران و آژانس، آنها بارها بیان می‌کردند ایران مشکلات جدی دارد. آخرین توافقی که در دوره  آقای لاریجانی با آژانس صورت گرفت قدرت‌ها ادعا می‌کردند بین ایران و آژانس ابهامات، اشکالات و مشکلات زیادی وجود دارد و به ایران بی‌اعتماد هستیم و در سال 82 براساس این تحلیل‌ها این ادعا را بر کشور تحمیل کردند و موجب شد حدود دو سال و نیم فعالیت‌هایمان را به حالت تعلیق دربیاوریم.
آمریکا خلاف برجام برخی تعهداتش را عمل نکرده است
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور یک فصل الخطاب برای شروع در هم‌افزایی نیروهای انقلاب و دفاع از حقوق و منافع و آرمان‌های کشوراست.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: طبق برجام باید آمریکا اعلام کند که این کارها را انجام می‌دهد. جان کری وقتی بیانیه رسمی را می‌خواند 4 عدد از تعهدات آمریکا به ایران را از قلم می‌اندازد؛ یعنی در برجامی که خود او متعهد شده 4 عمل را انجام نمی‌دهد. این هوشمندی ملت و دولت را می‌خواهد که مطالبه حقوق شان را داشته باشد.اصل مطالبه ما از دشمن است و نه از خودی، وظیفه ما مطالبه ملی از طرف مقابل است.
حصر سران فتنه
 مربوط به اتفاقات سال 89 بود نه 88
نماینده رهبر معظم انقلاب در پایان و در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره وضعیت حصر سران فتنه اعلام کرد: در سال 88 طبق آنچه گفته شد ما در مباحث فنی حقوقی و حتی منطقه‌ای دست برتر را داشتیم. زمانی بود که آن‌ها شکست‌های پی‌درپی خوردند. در سال 88 کسانی از داخل می‌خواستند این قدرت را تضعیف کنند و واقعاً  8 ماه ظلم بزرگی به ایران کردند. تا اینکه  9 دی و 22 بهمن 88 پیش آمد. جالب اینکه تا بهمن سال 89  یعنی یک سال بعد از سال 88 نیز باز سران فتنه آزاد بودند و کسی به آنها کاری نداشت و یک سال بعد دوباره فرصتی به نام بیداری اسلامی شکل‌گرفت و برخی متحدان آمریکا سرنگون شدند و 20 ماه بعد از انتخابات این افراد که در آن 8 ماه کاری نتوانسته بودند بکنند می‌خواستند این فرصت را تبدیل به تهدید کرده و نظام را که مردم‌سالاری آن به الگوی کشورهای جهان تبدیل شده در ردیف حکومت‌های دیکتاتور قرار دهند! لذا بعد از این ماجرا بود که در بهمن 89 شورای عالی امنیت ملی تصمیم به حصر سران فتنه گرفت چرا که باز هم می‌خواستند فرصت‌های نظام را به تهدید تبدیل کنند.