kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۷۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
در پی حوادث تروریستی در پاریس

سفر روحانی به فرانسه لغو شد

وزیر امور خارجه اعلام کرد: سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای ایتالیا، واتیکان و فرانسه با توجه به حوادث تروریستی در پاریس و با هماهنگی میزبانان به زمان دیگری موکول شد.

محمدجواد ظریف صبح شنبه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در گفت‌و‌گو با همتای ایتالیایی خود اظهار داشتم اکنون زمان آن است که از فرصت فاجعه  رخ داده در فرانسه برای هماهنگی بین‌المللی و مبارزه با تروریسم استفاده کنیم بنابراین بهتر است سفر دکتر روحانی به اروپا در زمان بهتری در آینده نزدیک صورت گیرد.
وی، فاجعه تروریستی در پاریس که باعث قربانی شدن تعداد زیادی انسان بی‌گناه شد را به مردم و دولت فرانسه تسلیت گفت و اظهار داشت: اقدامات تروریستی به هر شکلی محکوم است و مردم ایران به عنوان قربانیان تروریسم همواره با همه اقدامات تروریستی مخالف بوده‌اند.
وی یادآور شد: پیشنهاد دکتر روحانی در نشست دو سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل برای اتحاد بین‌المللی علیه افراط و خشونت نشان داد جمهوری اسلامی ایران هم خطر را در زمان مناسب دید و هم راه علاج مقابله با این خطر را پیشنهاد کرد.
ظریف اضافه کرد: بنده از همین جا عازم وین خواهم بود تا در جلسه مربوط به سوریه برای مقابله با داعش و خطرات افراطی‌گری با سایر وزرای خارجه گفت‌و‌گو کنیم و در این زمینه راهکاری پیدا شود تا از این خطرات جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی مقامات بلندپایه ایتالیا، واتیکان و فرانسه و سخنرانی در نشست سران مجمع عمومی یونسکو قرار بود صبح دیروز سفر خود را به این سه کشور اروپایی آغاز کند. در نیمه شب  جمعه همزمان در پنج منطقه پاریس عملیات تروریستی انجام شد که براساس اعلام منابع خبری، حدود 160 نفر کشته و 200 نفر زخمی شده‌اند که حال 80 نفر آنها وخیم گزارش شده است. گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفته است.
رئیس‌جمهوری، حملات تروریستی
 در فرانسه را شدیداً محکوم کرد
رئیس‌جمهوری در پیامی به «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، حوادث تروریستی در پاریس را شدیداً محکوم نمود و بر ضرورت تلاش همگانی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
متن پیام روحانی به این شرح است:
«حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بی‌گناه در پاریس موجب تاثر و اندوه فراوان گردید. اینجانب به نام ملت بزرگ ایران که خود یکی از قربانیان پدیده شوم تروریسم بوده است؛ این جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسلیت می‌گویم. بی‌تردید مهم‌ترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی‌تر برای مبارزه همه‌جانبه علیه گروه‌های تروریستی است.»
ارسال پیام تسلیت برای کشته شدگان حوادث تروریستی در پاریس از سوی رئیس‌جمهور امری پسندیده است ولی نکته قابل تامل که باید بر روی آن دقت بیش‌تری شود این است که حوادث تروریستی در هر نقطه‌ای که باشد محکوم است در حالی که پیام ابراز همدردی رئیس جمهور به کشته‌شدگان حادثه تروریستی در منطقه ضاحیه بیروت که 3 روز پیش انجام گرفته بود دیروز و چند ساعت پس از صدور پیام تسلیت به رئیس‌جمهور فرانسه صورت گرفت.
پیام ابراز همدری رئیس جمهور به کشته‌شدگان حادثه تروریستی پاریس در کمتر از 6 ساعت یعنی راس ساعت 30/8 بر روی سایت ریاست جمهوری قرار گرفت در صورتی که پیام تسلیت روحانی درباره حادثه تروریستی لبنان پس از 3 روز ساعت 16/12 بر روی سایت اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری قرار گرفت که قدری قابل تامل است.