kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
ترکی فیصل در مصاحبه با هاآرتص:

ریاض و تل‌آویو باید صلح کنند ایران دشمن مشترک ماست

در ادامه سیاست‌های عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی خواستار صلح با این رژیم شد و ایران را دشمن مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی قلمداد کرد.

بعد از اینکه «ترکی فیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سال گذشته با روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت‌وگو و پیشنهاد طرح سازش عربی را با صهیونیست‌ها مطرح کرد، وی بار دیگر با این روزنامه صهیونیستی مصاحبه کرد و این بار خواستار صلح با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم شد.
وی، ایران را دشمن مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی قلمداد کرد.
فیصل مدعی شد که گفت‌وگویش با روزنامه هاآرتص برخاسته از نظرات شخصی او است و وی نماینده دربار پادشاهی یا دولت عربستان نیست. وی در عین حال گفت که درباره نظرات صریحش با هیچ شکایتی از سوی نظام روبرو نشده است. این در حالی است که روزنامه هاآرتص با اشاره به اینکه سخنان این شاهزاده سعودی خلاف واقع است نوشت: اگر موافقت صریح یا ضمنی مقامات سعودی نبود این گفت‌وگو صورت نمی‌گرفت.
رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی گفت طرح کشورش خروج از بن بست روند صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی مبتنی بر عقب‌نشینی اسرائیل به مرزهای سال 1967 میلادی و تشکیل دولت فلسطین و یافتن راه حلی برای آوارگان و عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و همه کشورهای منطقه است.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به روابط کشورش با ایران پرداخت و گفت: روابط بین عربستان و ایران در دوره‌ای خوب بوده است، اما در این دوره نیز این روابط بد شده و این روند تغییر نکرده است. ما به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران مبنی بر تمایلش به بهبود روابط با عربستان شک داریم.
به گزارش تسنیم، ترکی فیصل ضمن مخالفت با این موضوع که کشورش منبع تروریسم در جهان است مدعی شد که عربستان از حادثه یازده سپتامبر تاکنون در رأس مبارزه با تروریسم قرار دارد و اقداماتی سخت در جلوگیری از این پدیده و انتقال اشخاص به مناطق حساس اتخاذ کرده است.