kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴

دریای اژه گورستان پناهجویان

در پی واژگونی یک قایق حامل پناهجویان در دریای اژه 11 پناهجو، از جمله دو کودک و چهار نوزاد جان باختند. در مدت دو روز 59 پناهجو که تلاش داشتند از سواحل ترکیه خود را به جزایر یونان برسانند در این دریا غرق شده‌اند.


به گزارش تلویزیون دولتی یونان، قایق کوچک گروهی از پناهجویانی که می‌خواستند خود را به جزیره ساموس در دریای اژه برسانند به صخره‌ای برخورد کرده و متلاشی شده است.
نیروهای امداد با یافتن جسد یک زن متوجه این حادثه شدند. آنها موفق شدند 15 پناهجوی زنده را از آب بیرون آورند. اما 11 پناهجوی دیگر از جمله دو کودک و 4 نوزاد همراه قایق شکسته در دریا غرق شدند.
همزمان یک کشتی حامل 150 پناهجوی دیگر نیز روز یکشنبه در نزدیکی جزیره رودوس گرفتار امواج متلاطم دریا شد. نیروهای امداد ساحلی این جزیره موفق شدند این پناهجویان را نجات دهند و دو مجروح این حادثه را به بیمارستان منتقل کنند.جزایر کوچک یونان در دریای اژه در فاصله چند کیلومتری سواحل ترکیه قرار دارند. اما همین فاصله چند کیلومتری به گورستان بسیاری از پناهجویانی تبدیل شده که تلاش می‌کنند با عبور از این دریا خود را به قلمرو اتحادیه اروپا برسانند.روز جمعه دو قایق در این دریا واژگون شد و 26 پناهجو از جمله 17 کودک در یک قدمی اروپا غرق شدند.
از آغاز سال جاری میلادی 560 هزار پناهجو که شمار بسیاری از آنها اهل سوریه هستند، با عبور از دریا خود را به یونان رساندند. صدها تن از آنها اما در این مسیر جان خود را از دست دادند.
به رغم کاهش دمای آب و متلاطم شدن دریا هنوز هم شمار زیادی می‌کوشند با عبور از این مسیر خود را به اروپا برسانند.
نهادهای حقوق بشری معتقدند بسیاری از پناهجویان نگران هستند که اتحادیه اروپا به زودی پذیرش پناهجویان را متوقف کند و از این‌رو برای رساندن خود به درون مرزهای اتحادیه اروپا عجله دارند.