kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳

هشدار بی‌سابقه چین به آمریکا/ ماجراجویی کنید، جنگ می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش چین طی یک هشدار بی‌سابقه خطاب به آمریکا گفت هرگونه ماجراجویی در دریای چین جنوبی می‌تواند به جنگ بین دو کشور منجر شود.

سه‌شنبه گذشته ناوشکن جنگی «یو.اس.اس.لاسن» آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز در دریای چین جنوبی وارد محدوده 12 مایلی جزایر موارد ادعای چین شد تا با این کار به نوعی ادعای مالکیت چین بر این مناطق را به چالش بکشد.
این اقدام آمریکا با واکنش «شدید» چین روبه‌رو شد، طوری که دولت این کشور در اقدامی اعتراضی سفیر آمریکا را احضار کرد و مراتب اعتراض رسمی دولت چین را به اطلاع «مکس باکیوس» رساند.
در جدیدترین واکنش چین اما، دریا سالار «ووشنگ ‌لی» فرمانده نیروی دریایی چین به همتای آمریکایی خود هشدار داده که «هرگونه حادثه کوچکی می‌تواند منجر به وقوع جنگ در دریای جنوبی چین شود اگر آمریکا اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف نکند.»
به گزارش «تسنیم»، به نقل از «رویترز»، فرمانده نیروی دریایی چین در تلکنفرانس خطاب به «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات دریایی آمریکا تاکید کرده «اگر آمریکا اقدامات تحریک‌آمیز خود در دریای ‌جنوبی چین را متوقف نکند، هرگونه اتفاق و حادثه کوچکی می‌تواند منجر به وقوع جنگ شود.»
همزمان سخنگوی وزارت دفاع چین نیز هشدار داده که ارتش این کشور از تمامی ابزارهای لازم برای مقابله با تحرکات نیروی دریایی آمریکا در آینده استفاده خواهد کرد.
چین ادعای مالکیت 90 درصد دریای جنوبی چین را مطرح و سعی کرده تا با ساخت جزایر مصنوعی این ادعای خود را تقویت بخشد. فیلیپین، تایوان، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح کرده‌اند.
نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» پیش از این با اشاره به تشدید تنش‌ها در دریای چین جنوبی نوشته بود: «آمریکا و چین در حال رسیدن به نقطه بی‌بازگشت هستند.»
بر اساس گزارش نشنال اینترست، در نهایت دریای چین جنوبی، تعیین‌کننده تکلیف نزاع قدرت ژئوپولیتیکی چین و آمریکا خواهد بود.