kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
گزارش خبری کیهان

دعوت ایران به نشست بحران سوریه نیاز آمریکاست نه امتیاز

در حالی که پیش از این آمریکا از مخالفان سرسخت حضور ایران در جریان مذاکرات سیاسی در خصوص سوریه بود، از جمهوری اسلامی برای شرکت در کنفرانس وین در مورد بحران سوریه دعوت رسمی به عمل آورد.


سخنگوی وزارت خارجه ایران از حضور وزیر خارجه و معاونانش در نشست وین درباره سوریه و همچنین احتمال برگزاری جلسه هماهنگی موضوعات هسته‌ای و چگونگی اجرای برجام بین هیئت‌های دو کشور ایران و آمریکا نیز در حاشیه نشست وین خبر داد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست وین درباره سوریه شرکت می‌کند.
وی اضافه کرد: براساس دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سوریه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی در اجلاس روز جمعه  در وین به منظور بررسی اوضاع سوریه حضور خواهند یافت.
به گزارش فارس، افخم همچنین گفت: در اجلاس یک روزه وین که درباره سوریه برگزار می‌شود، وزیران امور خارجه روسیه، آمریکا و چندین کشور اروپایی و عربی شرکت خواهند کرد.
همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی در مورد نشست پیش رو در مورد اوضاع سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.
بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، طرفین در این تماس تلفنی در مورد آمادگی برای شرکت در جلسه‌ای که قرار است از پنج‌شنبه در شهر وین اتریش برگزار شود، صحبت کرده‌اند.
آمریکا که از ابتدای بحران سوریه با هرگونه ایفای نقش ایران اعلام مخالفت کرده و حتی سال گذشته با تحت فشار قرار دادن دبیرکل سازمان ملل موجب لغو دعوت از ایران به نشستی در مورد سوریه شد، حالا اعلام کرده است که از حضور تهران در نشست حمایت می‌کند.
«تغییر چشمگیر» در موضع آمریکا
به گزارش جام نیـوز، با تقویت موضع ایران در سوریه و ناکامی ائتلاف تحت رهبری آمریکا، غربی‌ها تصمیم گرفته‌اند از ایران برای شرکت در مذاکرات وین دعوت کنند تا با کمک گرفتن از قدرت و نفوذ تهران بتوانند راه‌حلی برای بحران سوریه بیابند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) به نقل از «مقامات آمریکایی» نوشت: ایران به دور بعدی مذاکرات سوریه دعوت شده است.
براساس این گزارش، تنی چند از مقامات آمریکایی اعلام کردند از ایران برای اولین بار دعوت شده تا در مذاکرات بین‌المللی درباره آینده سوریه شرکت کند.
در حالی مقامات آمریکایی می‌گویند «ایران برای اولین بار به مذاکرات سوریه دعوت شده» که ایران به مذاکرات «ژنو 2» نیز دعوت شده بود اما بعدا و با کارشکنی آمریکایی‌ها این دعوت پس گرفته شد.
روزنامه انگلیسی گاردین (Guardian) هم در گزارشی زیر عنوان «دعوت از ایران به مذاکرات سوریه نشان می‌دهد که تغییر چشمگیری برای آمریکا و متحدانش اتفاق افتاده» به این موضوع پرداخته است.
 در ادامه این گزارش می‌خوانیم: پس از مداخله نظامی مسکو در سوریه، اکنون دعوت از ایران به مذاکرات وین نشانه دیگری است مبنی بر اینکه اوضاع سوریه به نفع بشار اسد پیش می‌رود و تغییرات در راستای تحکیم قدرت وی می‌باشد.
دعوت تهران به نشست وین
نشانه «چرخش دیپلماتیک» رقبای ایران است
به گزارش فارس، روزنامه فرانسوی لوموند طی گزارشی در خصوص دعوت از ایران به نشست آتی وین نوشت: دعوت از ایران برای شرکت در نشستی که قرار است روز جمعه آینده (30 اکتبر) با موضوع سوریه در وین اتریش برگزار شود، نشانه «چرخشی دیپلماتیک» است.
آمریکا تاکنون از گفت‌وگو با ایران به عنوان متحد اصلی دولت دمشق درباره اوضاع سوریه امتناع کرده است و به اعتقاد یک دیپلمات غربی، این چرخش رویکرد موضوع گفت‌وگوهای اخیر آمریکا با عربستان سعودی به عنوان قدرت منطقه‌ای رقیب ایران بوده است.
مسکو اعلام کرده که در حال مبارزه با تروریسم در سوریه است و به منظور حمایت از دولت دمشق در برابر مخالفان آن از متحدان دولت سوریه حمایت می‌کند و این فعالیت و پویایی مسکو چیزی است که آمریکا را که از برخی گروه‌های مخالف دولت سوریه حمایت می‌کند، متعجب و حیرت‌زده کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که غرب با میانجیگری روسیه از ایران دعوت کرده تا در دور تازه مذاکرات صلح سوریه شرکت کند.
براساس این خبر، دور بعدی گفت‌وگوها درباره سوریه از پنج‌شنبه با حضور «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه و چندین نفر از دیپلمات‌های ارشد اروپایی و عربی در شهر وین، پایتخت اتریش آغاز خواهد شد.
بدون مشارکت ایران نمی‌توان به بحران سوریه پایان داد
«آنتونیو گوترس» کمیسیونر ویژه سازمان ملل در امور پناهجویان با اشاره به وخامت اوضاع در سوریه و تهدید ناشی از این بحران برای منطقه و جهان، گفت بدون مشارکت ایران و دیگر کشورهای مهم در منطقه، این بحران پایان نمی‌یابد.
به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، وی که در دیدار با هیئت تحریریه این روزنامه صحبت می‌کرد، گفت: «همه درک می‌کنند که این خطری نه فقط برای منطقه که برای امنیت جهانی است.»
او افزود: «اختلافات (بین کشورها) هر قدر هم که مهم باشد، بیشتر از میزان تهدیدی که با آن روبروییم، نیستند.»
گوترس همچنین از ایده برگزاری نشستی با حضور چندین کشور برای حل بحران سوریه استقبال کرد.
«ایالات متحده و روسیه سازما‌ن‌دهندگان اصلی هستند، اما بدون تعامل ایران، ترکیه و عربستان سعودی، هیچ راهکاری پیدا نخواهد شد.»
وضعیت سوریه آمریکا را ناچار کرد که سیاست خود
در این کشور را تغییر دهد
‌در پی انتشار اخباری مبنی بر دعوت از ایران برای حضور در نشستی در وین با هدف بررسی بحران سوریه، رسانه‌های آلمانی این موضوع را به طور ویژه مورد توجه قرار دادند.
نشریه آلمانی «اشپیگل» این مطلب را با تیتر «آمریکا به وضوح می‌خواهد با ایران همکاری کند» منتشر کرد و نوشت که وضعیت بحرانی سوریه نشان می‌دهد که آمریکا ناچار شده است در دیدگاه خود در این کشور تجدید‌نظر کند. به طوری که دولت آمریکا حضور نظامی در قالب نیروهای زمینی در سوریه را در دست بررسی دارد و نیز حضور ایران در مذاکرات برای حل بحران در این کشور را رد نکرده است.
روزنامه «اشتوتگارتر ناخریشتن» هم نوشت که آمریکا از ایران درخواست کرد که برای تعامل در زمینه سوریه همکاری کند. صدها هزار نفر کشته شدند، میلیون‌ها تن آواره شدند و همچنان هیچ راهکاری برای حل بحران سوریه در دست نیست. هم‌اکنون فشارها برای حل بحران در این کشور بیشتر شده است. همین‌ها باعث شده تا آمریکا و هم‌پیمانانش به فکر راهکار دیگری باشند.
شبکه خبری (ARD) در خبری با عنوان «آمریکا دیگر مخالف حضور ایران در زمینه حل بحران سوریه نیست»، نوشت: در راستای جنگ با گروه تروریستی داعش در سوریه آمریکایی‌ها لحنی غیرمعمول را به کار گرفته‌اند. شواهد حاکی از آن است که «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا هم حضور نظامی این کشور در قالب نیروهای زمینی را رد نکرده است. واشنگتن در اینکه همچنان با هم‌پیمانانش به مواضع داعش حمله کند را رد نکرده است.
شبکه خبری «دویچه‌وله» دیگر رسانه آلمانی است که به این خبر واکنش نشان داده و با تیتری پرسشی نوشته است: «آیا آمریکا سیاست‌های خود در سوریه تغییر داده است؟» وضعیت وخیم بحران سوریه نشان می‌دهد که آمریکا تحرکاتی را در خلاف جهتی که تاکنون داشته، در پیش گرفته است. شرایط به گونه‌ای است که هم حضور نظامی در سوریه و هم مذاکره با ایران مورد توجه آمریکایی‌ها قرار گرفته است.
آشفتگی معارضان سوری از احتمال حضور ایران
در کنفرانس وین
به نقل از رویترز، یک مقام ارشد معارضان خارج‌نشین سوریه که مورد حمایت غرب هستند درباره دعوت از ایران در مذاکرات بحران سوریه مدعی شد که حضور ایران در مذاکرات بحران سوریه مانعی برای حل این بحران است.
دولت واشنگتن روز پنج‌شنبه از دعوت ایران برای شرکت در نشست حل و فصل بحران سوریه که قرار است پنج‌شنبه و جمعه در وین برگزار شود خبر داد.
کشورهای دیگری نظیر مصر، عراق، ترکیه و عربستان به همراه آمریکا و روسیه نیز قرار است در این نشست حضور داشته باشند ولی هنوز مشخص نیست که از دولت سوریه کسی در این نشست شرکت خواهد کرد یا نه.
براساس این گزارش، هشام مروا معاون رئیس ائتلاف ملی سوریه از دعوت ایران برای شرکت در این نشست انتقاد کرد.
وی در مصاحبه با شبکه العربیه مدعی شد: با توجه به مداخله ایران، حضور ایران مذاکرات وین را پیچیده می‌کند چرا که با هدف حفظ بشار اسد خواهد بود.
آمریکا در گفت‌وگوهای پیشین در خصوص حل سیاسی بحران سوریه همواره مخالف حضور ایران در این مذاکرات بود ولی با دعوت رسمی از ایران برای مذاکرات در کنفرانس وین در خصوص بحران سوریه نشان می‌دهد که وضعیت برای راهبرد سیاسی- نظامی آمریکا در سوریه وخیم است و ناچار از دراز کردن دست یاری به سوی جمهوری اسلامی ایران شده است. در چند ماه اخیر تروریست‌های مورد حمایت غرب و به خصوص مورد حمایت آمریکا در مصاف با ارتش سوریه و رزمندگان حزب‌الله دچار شکست‌های جبران‌ناپذیر شده‌اند و بعد از ورود نظامی روسیه و حمله این کشور به مواضع تروریست‌های داعش اوضاع برای راهبرد آمریکا تنگ شده، از این رو غرب ناگزیر به کمک‌خواهی از ایران شده است تا جمهوری اسلامی با استفاده از اقتدار و نفوذ منطقه‌ای خود بتواند مسیری را پیش روی این قدرت‌های برای حل بحران سوریه بگذارد.