kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷

عراق آمریکا را کنار زد روسیه برای بمباران داعش مجوز گرفت

رئیس‌ کمیته دفاعی و امنیتی مجلس عراق اعلام کرد، این کشور به روسیه برای حمله هوایی علیه تروریست‌‌های داعش در عراق مجوز داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «حاکم الزاملی» گفت: دولت عراق به روسیه اجازه داد، کاروان‌های عناصر داعش در خاک عراق را هدف قرار دهد. وی افزود: چنین اقدامی، سبب قطع مسیرهای تدارکاتی و ارتباطی داعش و تضعیف تروریست‌‌های تکفیری خواهد شد.
پیش از این کشورهای ایران، روسیه، عراق و سوریه به همراه حزب‌الله لبنان در نبرد  با عناصر تکفیری هماهنگ شده و همکاری‌های اطلاعاتی را با هم آغاز کرده بودند. اقدام عراق در ارائه مجوز به روسیه برای حمله به داعش، ضربه حیثیتی بزرگی علیه آمریکا محسوب می‌شود.
طی یک سال اخیر ایالات متحده با تشکیل ائتلاف ضد داعش، نه تنها حملات مهمی علیه این گروه تروریستی انجام نداده، بلکه از طریق هوایی و همچنین، از طریق همپیمانان خود در منطقه، از این گروه تروریستی حمایت نیز کرده است. این مسئله، مقامات و مردم عراق را به شدت خشمگین کرده است. به هر حال، این اقدام بغداد، ضربه جدی به آمریکا محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که بغداد، ایالات متحده را کنار گذاشته است.
در واکنش به این اقدام عراق، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، مدعی شد که این کشور تمایل دارد حملات علیه داعش در عراق را گسترش دهد. اما عراقی‌ها با پی‌بردن به نیات واقعی آمریکا، عملیات این کشور در عراق را نمی‌خواهند. در همین راستا، «عصائب اهل حق» که یک جنبش ضد تروریستی در عراق است، عملیات نظامیان آمریکایی در «الحویجه» را محکوم کرد و آن را ناقض حاکمیت کشور عراق دانست. در عملیات فوق 70 گروگان از بازداشت داعش نجات یافتند.
با این حال، گروه مذکور حضور آمریکا در عملیات را برای ملت عراق زیانبار می‌داند. در بیانیه جنبش مذکور در ارتباط با اقدام آمریکا آمده است: در پی پیروزی‌های بزرگی که نیروهای امنیتی و بسیج مردمی در عراق به دست آورده‌اند و هم زمان با شکست‌ها و ناکامی‌های ائتلاف بین‌المللی در نبرد با تروریست‌ها، چنین عملیاتی به اجرا در آمد تا ائتلاف بین‌المللی از تنگناهایی که گرفتار آن شده است نجات یابد. این عملیات بدون اطلاع و هماهنگی با دولت عراق انجام شده است.
حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع عراق نیز از این عملیات آمریکا انتقاد کرد و گفت آمریکا در اجرای این عملیات، با بغداد هماهنگ نکرد.