kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

20 درصد از مساحت ایران بیابان است

7 میلیون هکتار از بیابان‌های کشور، کانون بحران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست اتاق فکر آب در قزوین با اشاره به وسعت یک میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر مربعی کشورمان گفت: هم‌اکنون 20 درصد مساحت کشورمان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهد که طبق برنامه ششم توسعه، 3 میلیون هکتار از آنها با حفظ اولویت‌بندی، بیابان‌زدایی خواهند شد.
خداکرم جلالی کاشت گونه‌های اقتصادی را از طرح‌های مهم بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری بیان کرد و افزود: از پارسال با آغاز طرح توسعه جنگل‌کاری اقتصادی در 45 هزار هکتار از عرصه‌های کشور جنگل کاری شده که امید است امسال این میزان به 100 هزار هکتار افزایش یابد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار امیدواری کرد با این روش ضمن احیاء جنگلهای مخروبه، زمینه اشتغال و بهبود معیشت مردم در مناطق اجرای طرح فراهم شود.
وی درباره سرعت تخریب جنگلها و منابع خاکی کشور نیز گفت: تغییر اقلیم در نیم قرن گذشته در کشور موجب گرمتر شدن یک و نیم درجه‌ای هوا شده و این در حالیست که هر یک درجه افزایش گرما، نیازهای آبی را 17 درصد افزایش می‌دهد که این امر بسیار نگران‌کننده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هر درخت می‌تواند به عنوان یک سامانه آبگیر و آبخیزداری عمل کند افزود: در عملیات آبخیزداری ضمن عملیات مکانیکی و بیومکانیک، عملیات بیولوژیک یعنی حفظ درختان و مراتع نیز دنبال می‌شود. جلالی گفت: هم‌اکنون 105 هزار هکتار از اراضی قزوین بیابانی و 200 هزار هکتار از اراضی این استان نیز با خطر بیابانی شدن مواجه است. رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: مناطق جنوب و جنوب شرقی استان قزوین شامل بوئین‌زهرا تا جنوب آبیک و ملارد در غرب استان تهران به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی به بیابان تبدیل شده و اجرای عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی در آنها ضروری است.
وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه، برنامه بیابان‌زدایی در 150 هزار هکتار از اراضی استان قزوین اجرا خواهد شد.