kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۱۱۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹

پ‍ایان جشنواره پسته ایران با تجلیل از برترین پسته‌کاران دامغان

جشنواره پسته ایران با تجلیل از برترین پسته‌کاران دامغان به پایان رسید.


دومین جشنواره ملی پسته پس از سه روز فعالیت با تجلیل از پنج پسته‌کار نمونه دامغان و رونمایی از تمبر پسته ایران به کار خود در این شهرستان پایان داد.
تبادل اطلاعات فنی باغداران، معرفی پسته دامغان به عنوان مرغوب‌ترین پسته کشور و زمینه‌سازی برای صادرات بیش از پنج هزار تن پسته به خارج از کشور، مهمترین دستاوردهای این جشنواره بود.
نماینده مردم دامغان در مچلس شورای اسلامی در آئین پایانی جشنواره پسته ایران اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره، زمینه توسعه و صادرات این محصول بیشتر فراهم می‌شود.
عبدالرحمان رستمیان با اشاره به سابقه پنج‌هزار ساله کشت پسته در دامغان، گفت: با توجه به کمبود آب، باید کشت محصولاتی نظیر پسته که نیاز به آب کمتری دارند، توسعه یابد. فرماندار دامغان در این جشنواره گفت: 87 درصد باغ‌های شهرستان دامغان زیر کشت درختان پسته است و این میزان در حال افزایش است.
علی‌اصغر مجد با بیان اینکه 35 درصد اشتغال شهرستان دامغان در بخش کشاورزی است،‌ افزود: با سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در آینده این رقم به بیش از 45 درصد خواهد رسید.
در دومین جشنواره ملی پسته ایران که از 25 تا 27 شهریور ماه جاری در دامغان برگزار شد نشان زرین پسته کشور به سفرای تاجیکستان و یمن در ایران اهدا شد. در این جشنواره سفرای کشورهای هند، پاکستان، یمن و سوئد حضور داشتند. شهرستان دامغان 14 هزار تن تولید پسته دارد.
صادرات پسته دامغان در سال 93 حدود 12 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت و پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به 24میلیون دلار برسد.
برپایی بیش از 50 غرفه محصولات و صنایع دستی دامغان و پسته این شهرستان در حاشیه برگزاری این جشنواره و اجرای موسیقی توسط گروه‌های مطرح کشوری، برگزاری مسابقات فرهنگی، عکاسی و... از جمله برنامه‌های این جشنواره بود. در این نمایشگاه 22 شرکت داخلی و خارجی انواع ارقام پسته دامغان و ادوات باغبانی شامل تراکتور، سمپاش، تیلر، دستگاه هرس، پمپ، سامانه‌ آبیاری قطره‌ای، اره موتوری و انواع کود و سموم ارگانیک را به نمایش گذاشتند.