kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:

سالانه 8 میلیون متر مکعب از جنگل‌های کشور به هیزم تبدیل می‌شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه هشت میلیون متر مکعب سوخت هیزمی در کشور به مصرف می‌رسد.



خداکرم جلالی در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت برداشت چوب از جنگل‌های کشور اظهار کرد: از
14/3 میلیون هکتار جنگل کشور، برداشت چوب فقط از سطح یک میلیون هکتار آن انجام می‌شود و در سایر جنگل‌ها رویکردمان حفاظتی است.
وی افزود: در سال‌های گذشته به طور متوسط سالانه حدود دو میلیون متر مکعب از سطح جنگل‌های کشور چوب برداشت می‌شد، اما با تصویب دولت در سال 92 در مورد بهره‌برداری از جنگل‌های کشور، هم اکنون میزان برداشت به حدود 500 هزار متر مکعب در سال رسیده است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه بهره‌برداری از جنگل‌ها منحصر به درختان آسیب‌دیده، شکسته و همچنین سطح‌هایی که عملیات پرورش چوب در آنها صورت می‌گیرد، است، بیان داشت: صنایع سالانه به حدود شش میلیون متر مکعب چوب نیاز دارند که حدود 600 تا 700 هزار متر مکعب آن از طریق واردات تأمین می‌شود.
جلالی با بیان این که مابقی نیاز چوب کشور از طریق زراعت چوب و ضایعات باغی تأمین می‌شود، گفت: در سطح حدود 350 هزار هکتار از اراضی کشور و در مناطقی که مشکل آب وجود ندارد، زراعت چوب انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات چوب در حال حاضر صفر است، افزود: روسیه با داشتن 820 میلیون هکتار جنگل می‌تواند بخش عمده‌ای از چوب مورد نیاز صنایع کشورمان را تأمین کند و در این مورد رایزنی‌هایی با کشور مذکور انجام شده و آنها موافقت خود را برای تأمین چوب ایران اعلام کرده‌اند.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه به دلیل مسائل کم‌آبی و خشکسالی باید کشت فرا سرزمینی این محصول شروع شود، تصریح کرد: واردات هر متر مکعب چوب به منزله واردات هزار متر مکعب آب مجازی است،‌ بنابراین به دلیل خشکسالی‌ها می‌توان بخشی از چوب مورد نیاز را از طریق واردات تأمین کرد.
وی با تأکید بر رعایت نکات قرنطینه‌ای در واردات چوب که مشکلی برای واردات آن وجود ندارد، گفت: دولت از سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری برای شرکت فرا سرزمینی زراعت چوب داشته باشند، حمایت می‌کند.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: سیاست ما در زمینه چوب تسهیل واردات و همچنین توسعه زراعت چوب است.
وی در مورد برداشت‌های غیرمجاز چوب از جنگل‌های کشور گفت: سالانه حدود دو هزار و 700 متر مکعب چوب و زغال به صورت قاچاق توسط سیستم حفاظت جنگل‌ها کشف می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: چهار هزار روستا در جنگل‌های شمال و حدود 40 هزار روستا در سطح جنگل‌های کشور وجود دارد که به دلیل تأمین سوخت فسیلی اهالی این روستاها ناچارند از درختان و بوته‌های خشکیده برای سوخت استفاده کنند.
جلالی با بیان این که دولت قول مساعد داده تا سوخت فسیلی روستائیان و عشایر را تأمین کند، گفت: این افراد با مجوز از چوب‌ها و بوته‌های خشکیده جنگل‌ها بهره‌برداری می‌کنند، اما سالانه حدود هشت میلیون متر مکعب سوخت هیزمی و بوته‌ای به مصرف می‌رسد.