kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷

توانیر: پرمصرف‌ها را جریمه نمی‌کنیم!

مدیرعامل توانیر گفت: برنامه‌ای برای جریمه پرمصرف‌ها وجود ندارد.



آرش کردی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه در تمامی قبوض برق میزان مصرف و هزینه آن و حتی حالت تصاعدی درج شده است، گفت: برنامه‌ای برای جریمه پرمصرف‌ها وجود ندارد.
مدیرعامل توانیر ادامه داد: در حال حاضر نرخ پرداختی هزینه برق به صورت تصاعدی متناسب با افزایش مصرف زیاد می شود، یعنی هر چه میزان مصرف افزایش یابد، هزینه‌ها واقعی‌تر می‌شود و قرار نیست که طرح جدیدی مبنی بر جریمه مشترکین پرمصرف وضع شود.
وی در خصوص لزوم منطقی شدن قیمت برق، افزود: هزینه واقعی برق نسبت به مبلغ حصولی بسیار بالاتر است اما با توجه به اینکه این مسئله سیاست کلی دولت است ما موظفیم براساس این سیاست حرکت کنیم.
مدیرعامل توانیر با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت 80 تومان است، اظهار داشت:‌ این در حالی است که قیمت حصولی از  مردم به طور میانگین حدود 58 تومان است.
کردی با اشاره به تفاوت‌های تعرفه برق، گفت: تعرفه واحدهای تجاری بالاتر از 80 تومان، تعرفه کشاورزی حدود 14 تومان، خانگی 56 تومان و صنعت 60 تومان است که بر این اساس می‌توان میانگین تعرفه برق را بدون احتساب هزینه‌های سوخت 58 تومان عنوان کرد.
وی اظهار داشت: براساس محاسبات در هزینه‌های جاری صنعت برق ما برای فقط هزینه‌های جاری این صنعت به ازای هر کیلووات ساعت 20 تومان دچار مشکل هستیم.
احتمال بروز خاموشی در صورت عدم اصلاح قیمت برق
در همین راستا مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران هم گفت: عدم دریافت قیمت واقعی برق، صنعت برق را در خدمات‌رسانی و اجرای پروژه‌ها دچار مشکل می‌کند، علاوه بر این نیز مشکلاتی در حوزه خاموشی ایجاد خواهد کرد که باید تدابیر اساسی برای آن اندیشیده شود.
سیدزمان حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلووات ساعت برق حدود 85 تومان بدون هزینه سوخته برای صنعت برق کشور تمام می‌شود، اظهار داشت: این در حالیست که صنعت برق برای هر کیلووات ساعت تنها رقمی حدود 53 تومان دریافت می‌کند.
وی با بیان اینکه هزینه‌های برق با میزان درآمد حاصل شده به هیچ‌عنوان بر یکدیگر همپوشی ندارند، گفت: اگر قیمت برق به شکل واقعی در بیاید بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود لذا باید لزوم این مسئله به صورت جدی‌تر دیده شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به هزینه‌های صنعت برق، اظهار داشت: سالانه در بخش جاری و در بخش طرح‌های صنعت برق 30 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود و این در شرایطی است که میزان درآمد صنعت برق از فروش برق به مشترکین تنها 13 میلیارد تومان است.
حسینی با اشاره به مشکلات بوجود آمده از این کمبود گفت: نبود و کسری این میزان درآمد موجب شده که ما نتوانیم پروژه‌های برقی را آن طور که باید اجرایی کنیم که این مسئله نیز خود لزومی جدی برای واقعی شدن قیمت برق به وجود می‌آورد.
وی با بیان اینکه هزینه برق به دو بخش سوخت و تبدیل انرژی تقسیم شده است، اظهار داشت: به دلیل اینکه صنعت برق هزینه‌ای برای سوخت نمی‌پردازد لذا هزینه‌ای در این زمینه از مردم دریافت نمی‌کند اما در حوزه دوم یعنی تبدیل انرژی و تولید برق برای هر کیلووات ساعت 85 تومان هزینه می‌کنیم که این رقم در مقایسه با درآمد تفاوت زیادی دارد.