kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
نگاهی به بازارهای پولی و مالی

حامیان دولت: سقوط بورس منطقی است!

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز پایانی هفته گذشته را با سقوط هزار واحدی پشت سر گذاشت و سهامداران را با شوکی جدید به تعطیلات آخر هفته روانه کرد.



روز چهارشنبه گذشته این شاخص از کانال 64 هزار واحد به کانال 63هزار واحدی سقوط کرد و با کاهش هزار و 43 واحدی در سطح 63 هزار و 467 تثبیت شد. این اتفاق که به دنبال بازگشایی نماد 8 شرکت بزرگ بورسی رخ داد، بازار سرمایه را با افت 6/1 درصدی مواجه کرد که بیشترین ریزش این بازار در سال 94 به شمار می‌رود.
در پی سقوط هزار واحدی بورس و کاهش قابل توجه ارزش بازار، رسانه‌های حامی دولت در اقدامی هماهنگ تلاش کردند این مسئله را به هوشمندی مسئولان و ذکاوت آنان در تخلیه هیجانات بازار ارتباط بدهند. در همین رابطه یکی از روزنامه‌های حامی دولت در گزارشی نوشت، برخي فعالان بازار سرمايه با شجاعانه خواندن اقدام سازمان بورس در بازگشايي همزمان اين نمادها در پايان هفته معاملاتي، اين اتفاق را در تخليه استرس‌هاي چند‌ماهه بازار و پيگيري روند منطقي معاملات از روزهاي آينده حياتي قلمداد می‌کنند.
اما این اتفاق در شرایطی رخ داد که پیش از این و بویژه در روزهای قبل از اعلام توافق هسته‌ای رسانه‌های حامی دولت هم که از رشد و شکوفایی خارق‌العاده بورس خبر می‌دادند اکنون می‌نویسند، دومين سقوط آزاد بورس در سال 94 در حالي تعطيلات آخر هفته را براي اهالي تالار حافظ تلخ كرد كه همين چند روز پيش وزير اقتصاد با وعده تازه‌اي سهامداران را اميدوار به بازگشت رونق به بازار كرده بود.
تحلیل‌های رسانه‌های دولتی که پس از مشاهده روند کاهشی بازار مالی، از آغاز شدن رفتارهای منطقی در بازار خبر می‌دهند در شرایطی است که به اعتقاد صاحبنظران آنچه موجب افت شدید شاخص کل و ارزش بازار می‌شود بی‌توجهی دولت به تولید داخلی به بهانه کاهش تورم است. در تأیید شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد ایران، چند روز پیش وزير اقتصاد در جمع مديران‌عامل بانك‌ها اعلام كرد كه رشد مثبت اقتصادي سال93 ناشي از رونق كسب‌وكار صنايع بزرگ بوده و هنوز صنايع كوچك و متوسط به رشد اقتصادي نرسيده‌اند.
قیمت طلا نیز تا اواسط شهریور 94 روندی افزایشی را دنبال کرده است بطوری که سکه تمام طرح جدید که در ابتدای تابستان در مرز 900 هزار تومان داد و ستد می‌شد، در روزهای اخیر در مرز 918 هزار تومان مبادله می‌شود. کاهش نرخ‌ها در بازار طلا نسبت به ماه‌های گذشته در شرایطی صورت گرفته است که عواملی همچون کاهش قیمت در بازارهای جهانی و بطور خاص بحران مالی یونان از عوامل آن ذکر می‌شود.
نرخ ارز نیز در ماه‌های گذشته و خصوصا پس از توافق هسته‌ای، علیرغم ادعاهای مسئولان برای کاهش قیمت‌ها، نه تنها روند کاهشی نداشته است، که قیمت ارز مبادله‌ای هم به بهانه تک‌نرخی شدن نرخ ارز روند صعودی داشته است. نکته جالبتر آنکه در هفته‌های اخیر خبر‌ها حاکی از سه‌نرخی شدن ارز در بازار آزاد بود که گفته می‌شود نرخ سوم به صحنه‌گردانی دولتی‌ها بوجود آمده است تا ادعای تک‌نرخی شدن بیشتر به یک شوخی تبدیل شود!