kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
با معرفی یک شاخص جدید

چین دلار را از مبادلات نفتی حذف می‌کند

چین در ماه آینده با معرفی یک شاخص جدید بر مبنای یوان، دلار را از معاملات نفتی خود حذف می‌کند.

به گزارش راشا تودی، چین در نظر دارد شاخص نفتی مربوط به خود را در ماه اکتبر معرفی کند. این شاخص مشابه شاخص‌های کنونی برنت و وست تگزاس آمریکا خواهد بود که چین شاخص جدید را با هدف تاثیرگذاری بیشتر در قیمت‌های نفت در ماه آینده معرفی می‌کند.
چین برخلاف شاخص‌های غربی قراردادهای نفتی خود را با یوان انجام داده و دلار را حذف خواهد کرد. در همین ارتباط رویترز گزارش داد: بورس بین‌المللی انرژی شانگهای پیش‌نویس قراردادهای آتی خود را برای بازیگران اصلی بازار در ماه آگوست ارسال کرد.
قراردادهای آتی نفت نخستین قرارداد چین خواهد بود که به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه مشارکت مستقیم خواهد داد. به هر حال این نخستین گام برای بازگشایی بازار نفتی در چین نیست. در ماه جولای پکن به شرکت‌های خصوصی نسبت به واردات نفت خام اجازه داد در حالیکه پیش از این واردات نفت خام تنها از سوی شرکت‌های دولتی انجام می‌شد.
شاخص نفت برنت دریای شمال نخستین بار در سال 1970 ایجاد شد و قراردادهای آتی آن در 1988 ادامه یافت که آن زمان این نوع نفت روزانه حدود یک میلیون بشکه خروجی داشت و اکنون حدود دو سوم نفت جهان از نوع برنت است که به عنوان شاخص قیمت محسوب می‌شود.
چین در حال حاضر بزرگ‌ترین خریدار نفتی جهان است و 60 درصد مصرف نفت کشورش را از طریق واردات تامین می‌کند.
گفتنی است معضلاتی که در نتیجه استفاده از دلار به عنوان ارز معیار در مبادلات بین‌المللی بوجود آمد باعث شد  در سالهای اخیر جریانی قدرتمند برای حذف دلار در سطح جهانی شکل بگیرد. در همین رابطه در تیر ماه گذشته کشورهای عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در نشست اخیر خود در روسیه اعلام کردند بزودی دلار را از مبادلات خود حذف خواهند کرد. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که40  تا 50 درصد توافق‌های دوجانبه بین کشورهای بریکس برای انجام معاملات با ارز جاری قابل اجراست.
علاوه بر این کشورهای زیادی در جهان برای در امان ماندن از نوسانات دلار و بحران‌های پیش روی این ارز، تلاش دارند مبادلات فی مابین را بر اساس ارز ملی خود و طرف مبادله انجام دهند. در این رابطه تا کنون 57 پیمان دوجانبه پولی برای انجام داد و ستد بین کشورها منعقد شده است. در آخرین مورد از این قراردادها، یک پیمان پولی دوجانبه با سقف مقداری 3/2 میلیارد یوآن (معادل 500 میلیون دلار آمریکا) و سقف زمانی سه سال بین چین  و تاجیکستان امضا شد.
به دنبال استقبال کشورهای مختلف از این قراردادها که در راستای مقاوم‌سازی اقتصادهای ملی از نوسانات شدید پولی صورت می‌گیرد، کشورمان در حال حاضر تنها با سه کشور عراق، ترکیه و روسیه پیمان پولی بسته است در حالی که گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس بر این موضوع تاکید دارد که اگر ایران با هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، تایوان، پاکستان و روسیه وارد پیمان پولی دوجانبه شود، این امکان وجود خواهد داشت که بیش از 55 درصد واردات به صورت دوجانبه تسویه شده و نیازی به ارزهای واسط نظیر دلار نباشد.