kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 بانک‌ها به مردم دروغ می‌گویند!
آفتاب یزد
این روزنامه درباره عملکرد بانک‌ها گزارش داد: راه اشتباهی که بانک‌ها می‌روند این است که به دنبال منفعت و سود تعریف شده برای خودشان هستند درحالی که جهت‌گیری بانک‌ها باید منافع و سود مشتریان آنها باشد چون اصل و اساس هر بنگاه مالی مثل بانک‌ها مشتری است.
بانک‌ها در مناطق کوچک که می‌خواهند شعب خود را ببندند به مسئولان آن شهر به دروغ می‌گویند که ما می‌خواهیم بانکداری الکترونیک را گسترش دهیم و یکسری آمار و ارقام دهان پرکن هم ارائه می‌کنند و شعب را در مناطق کوچک می‌بندند ولی کد شعبه را باطل اعلام نمی‌کنند و همین کد شعبه را به مناطقی مثل شمال تهران برده و در آنجا شعبه می‌زنند.
این موضوع در راستای خدمت‌رسانی به ثروتمندان است. این درحالی است که اتفاقا کسانی که در مناطق مرفه زندگی می‌کنند توانایی بیشتری در بهره‌گیری از خدمات بانکداری الکترونیک دارند.
بانک‌ها با چنین رویکردی مستضعفان را از خدمات بانکی محروم می‌کنند. بهتر است بانک‌ها خیلی راحت به مردم بگویند که برخی شعب برای آنها توجیه اقتصادی ندارد تا اینکه بخواهند به مردم دروغ بگویند چون این مسئله برای کشور آسیب‌زا خواهد بود.
سقوط بورس به علت دخالت دستوری دولت
همشهری
این روزنامه در تحلیلی درباره علت سقوط بورس نوشت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد سقوط بورس در یک سال اخیر با وزنه‌ای که ۴ گروه از شرکت‌ها برپای شاخص عملکرد بازار سهام بسته‌اند اتفاق افتاده است. ارزش سهام همه اين شركت‌ها تحت‌تأثير سياستگذاري‌هاي كلان اقتصادي ازجمله دخالت دستوري در قيمت‌گذاري نرخ خوراك و مواد اوليه و نرخ فروش محصولات نهايي، دود شده است.
به گزارش همشهري، با وجود آنكه دلايل نزول شاخص بورس به عواملي چون كاهش قيمت نفت، ركود اقتصادي و كاهش تورم نسبت داده مي‌شود، بررسي‌هاي همشهري بر مبناي آمار رسمي بورس تهران نشان مي‌دهد  4 گروه از شركت‌ها با افت‌هاي بسيار سنگين ارزش سهامشان روبه‌رو شده‌اند كه در طول يك سال گذشته درگير مباحثي چون قيمت‌گذاري دستوري نرخ خوراك و تعرفه‌هاي دولتي بوده‌اند...
اما چرا قيمت سهام اين 4 دسته نسبت به ساير گروه‌ها بيشتر نزول كرده است؟ پاسخ ساده است اجراي سياستگذاري‌هاي كلان اقتصادي ازجمله دخالت دولت در قيمت‌گذاري دستوري اين صنايع نقش اصلي را در نزول هزاران ميليارد توماني ارزش سهام اين شركت‌ها داشته است. اين شركت‌ها اتفاقا بخش اصلي بدنه بورس را در اختيار دارند. فقط 2 صنعت مهم پتروشيمي و گروه فلزات اساسي جمعا نزديك به 45درصد از ارزش كل بورس تهران را در اختيار دارند.
کاهش قیمت خودرو توهم بود!
آرمان
نجفي‌منش رئيس اتحاديه قطعه‌سازان در گفت‌وگو با این روزنامه درباره انتظار برای کاهش قیمت خودرو گفت:  اين توهمي كه بين برخی به وجود آمده بود كه قيمت پايين مي‌آيد، باعث شد همه در يك انتظار براي كاهش قيمت به سر ببرند.این هم يكي از دلايلي بود كه خريد خودروهاي داخلي كاهش پيدا كند.
يك نكته ديگر هم كه وجود دارد اين است كه از وقتي قرار شده خودروسازهاي خارجي در ايران توليد را شروع كنند اين انتظار بيشتر شده است ولي بايد اين را در نظر بگيريم كه خودروسازان خارجي تا محصولاتشان به مرحله نهايي برسد حداقل سه سال به طول مي‌انجامد. براي مثال همين تندر وقتي كه به ايران آمد چهار سال طول كشيد كه محصولشان بيرون آمد. ما نمي‌خواهيم سي.كي.دي بياوريم؛
سي.كي.دي يعني قطعات را وارد و اينجا سوار كنيم. دولت اين سياست را ديگر ندارد. بنابراين آمدن خودروسازهاي جديد، حداقل سه سال، و تولید خودروهاي جديد خودروسازهاي قديمي مانند رنو و پژو كه در ايران بودند يك سال طول مي‌كشد. بنابراين مقداري زمان بگذرد و مردم ببينند اتفاقي نيفتاد، خودشان شروع به خريد مي‌كنند.
احتمال منفي شدن رشد اقتصادی
خراسان
روزنامه خراسان درباره احتمال منفی شدن رشد اقتصادی کشور نوشته است: چنان‌که پيش‌بيني مي‌شد با افت قيمت نفت از نيمه دوم سال 93، رشد اقتصادي وارد فاز نزولي شد. طبق آخرين اطلاعاتي که از شرکت‌هاي صنعتي ليست شده در بورس تهران به دست آمده در بهار امسال، توليد اين شرکت‌ها بيش از 8 درصد و فروش آنها بيش از 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته است.
اين آمار نشانگر شرايط سخت توليد در کشور است. تداوم افت بيشتر فروش نسبت به توليد نيز از افزايش موجودي انبار اين بنگاه‌ها و معضل تقاضا در اقتصاد حکايت مي‌‌کند.
با چنين تصويري از صنعت، احتمال آن مي‌رود که رشد اقتصادي کشور در فصل بهار حتي منفي باشد و با توجه به آنچه از قرائن مشاهده مي‌شود اين وضعيت احتمالا در فصل تابستان نيز تداوم يابد که خبر خوبي نه براي دولت است و نه براي مردم. موضوع ديگري که ممکن است شرايط توليد را مشکل‌تر کند اجتناب جامعه از خريد کالا در ماه‌هاي آتي با اميد به کاهش قيمت‌ها بعد از رفع تحريم‌ها است. اگر چنين باوري در جامعه گسترش يابد و بنگاه‌ها و خانوارها، خريدهاي خود را عقب بيندازند معضل فروش و شرايط رکودي بنگاه‌هاي توليدي تا زمان رفع تحريم‌ها تشديد خواهد شد.
هشدار نسبت به بی‌تدبیری زنگنه
وطن امروز
سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک به وطن امروز گفت: هنوز که نفتی وارد بازار نشده تا روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد و ایران همچنان به اندازه زمان تحریم،‌ تولید می‌کند بنابراین باید منتظر ماند آن 500 هزار بشکه‌ای که گفته شده وارد بازار شود و آن زمان اثرش را دید.
وی البته تأثیر روانی این موضوع را تایید کرد و گفت اگر این حرف به اجرا در نیاید اما اثر روانی بر بازار بین‌المللی نفت دارد و در این ‌باره نباید به وزیر نفت ایراد گرفت بلکه کارشناسان و مشاوران ایشان باید از او بخواهند از تکرار این موضوع خودداری کند...
در ادامه این گفت‌وگو پرسیده شد چرا وزیر نفت باتوجه به حساس بودن بازار نفت، خبر از افزایش تولید می‌دهد و البته تأکید می‌کند این افزایش تولید تأثیر ناچیزی بر بازار دارد؟ نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ خاطرنشان کرد: قرار  است ایران پس از لغو تحریم در ابتدا نیم میلیون بشکه تولید نفت را افزایش دهد و در ادامه آن را به یک میلیون برساند.
به تصریح خطیبی در بازاری که هم‌اکنون با بیش از 2 میلیون بشکه مازاد نفت روبه‌رو است، عرضه نیم‌ میلیون دیگر تأثیری ندارد و نمی‌تواند شوک قیمتی ایجاد کند علاوه ‌‌بر اینکه این افزایش عرضه از سوی ایران در فصل زمستان خواهد بود و در آن زمان به‌‌‌طور قطع جذب بازار می‌شود. وی با تأکید بر اینکه مخالف افزایش تولید و گرفتن سهم بیشتر از بازار نیستم اما بیان داشت این کار باید با تدبیر انجام شود و وزیر نباید با بی‌تدبیری به نفت کشور ضربه بزند و باعث کاهش دوباره قیمت شود.