kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
کارشناس بازار کار:

کارنامه وزارت کار در اشتغالزایی ضعیف است

یک کارشناس بازار کار گفت: انتقادها درباره مشخص نبودن متولی اشتغال در کشور درست و کارنامه وزارت کار در حوزه بازار کار ضعیف است.


حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: رویه دولت باید به سمتی باشد که بازار کار رونق بگیرد و جهت‌دهی مناسبی در اقتصاد وجود داشته باشد، همچنین مسئولیت‌ها باید مشخص باشد ولی دولت نتوانسته در این خصوص ظرفیت‌سازی کند. از این‌رو، مشخص هم نیست که چه کسی باید پاسخگو باشد.
حاج‌اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه وزارت کار نتوانسته پاسخگو باشد. به هر حال مصوبات شورای عالی اشتغال برای پیگیری به وزیر کار ابلاغ می‌شود و او مسئول دنبال کردن و پیگیری این امور در دولت است. نباید اینگونه باشد که در مواقعی وزرای کار بگویند مسئولیت دارند و زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند، بگویند مسئولیتی ندارند.
وی افزود: وزارت کار باید درباره عملکرد دولت در بازار کار پاسخگو باشد ولی وجود ضعف در این بخش باعث شده که حتی برنامه‌ریزی‌های روشنی نیز برای اشتغال صورت نگیرد. وزیر کار باید بتواند با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هماهنگ شود تا اوضاع بازار کار رصد شود.
این کارشناس بازار کار تاکید کرد: دستگاه‌ها باید در زمینه اشتغال‌زایی اقداماتی را انجام دهند و از طریق تریبون وزارت کار به جامعه گزارش داده شود. متاسفانه کارنامه وزارت کار در حوزه بازار کار ضعیف است و باید برای خروج بیکاری از بحران، برنامه بدهد.
به گفته حاج‌اسماعیلی، گفت‌وگو با شرکای اجتماعی برای طراحی سناریوهای اشتغال‌زایی؛ از اموری است که توسط وزارت کار صورت نمی‌گیرد. هم‌اکنون نظام بانکی کاملا در اختیار دولت است، اما از ایجاد اشتغال به صورت واقعی حمایت تسهیلاتی نمی‌شود. دولت باید با کارگران و کارفرمایان درباره حفظ اشتغال و ایجاد انعطاف در بازار کار گفت‌وگو کند.