kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
در مرداد ماه اتفاق افتاد

کاهش 37 درصدی خریداران در بورس

در پی تداوم جو منفی و ریزش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تهران، تنها در مرداد ماه امسال، حجم معاملات50 درصد و شاخص کل 4 درصد افت کرد و با کاهش 37 درصدی خریداران در بازار سرمایه، 1000 میلیارد ریال پول از این بازار خارج شد.


بورس اوراق بهادار تهران که به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی از ابتدای سال تاکنون گرفتار رکود شده و با خروج سرمایه‌ها از بورس و کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، در مرداد ماه نیز به دلیل افت قیمت نفت و فلزات اساسی و همچنین رکود حاکم در اقتصاد به ادامه روند ریزشی خود اصرار کرد و با افت متغیرها و زیان همراهان خود مواجه شد.
به گزارش ایسنا، در مرداد ماه به دلیل شرایط حاکم در بورس تعداد خریداران با کاهش 37 درصدی نسبت به تیر ماه مواجه شد و از 316 هزار نفر به کمتر از 200 هزار نفر رسید.
به این ترتیب تداوم ابهامات و حاکم شدن سردرگمی و رکود در بورس تهران باعث شد حجم معاملات افت 50 درصدی نسبت به تیر ماه را تجربه کند و شاخص بورس تهران و ارزش بازار سرمایه به ترتیب با افت 4 و 3 درصدی رو به رو شود. همچنین کاهش قیمت سهام شرکت‌ها زمینه خروج سهامداران را فراهم کرد و باعث شد تا عده‌ای از سهامداران با مشاهده این وضعیت به طور موقت از بورس خداحافظی کرده و تا زمان برگشت رونق، در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.
آمارها نشان می‌دهد که وضعیت قرمز حاکم در بورس تهران موجب شده است تا در دومین ماه تابستان، میل سهامداران حقیقی به فروش بیشتر از تمایل آنها به خرید شود و در گرم ترین فصل سال، سرمای عجیبی تالار شیشه‌ای را فرا بگیرد به طوری که در مرداد ماه فروش حقیقی‌ها از خرید آنها پیشی گرفت و آنها در مجموع هزار و 73 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند که این میزان در مرداد ماه بیشترین میزان خروج پول توسط حقیقی‌ها از ابتدای سال تاکنون است.
سقوط ارزش سهام
 بازارهای آسیایی
در حالی که بورس کشورمان در هفته‌های اخیر حال و روز خوشی ندارد، بازارهای بین‌المللی هم روزهای سختی را تجربه می‌کنند. در همین رابطه رویترز اعلام کرد با کاهش رشد اقتصادی چین و نیز احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا ارزش بازارهای سهام بورس آسیا به کمترین میزان سه سال گذشته رسید.
بر اساس این گزارش، به دلیل اینکه مقامات فدرال رزرو همچنان درهای افزایش نرخ بهره در این کشور را در ماه سپتامبر باز گذاشتند فشار بر بازارهای بورس آسیا وارد شده است.
پیش از این صندوق بین‌الملل پول هشدار داده بود در صورت افزایش نرخ بهره در آمریکا احتمال فرار سرمایه‌ از کشورهای دیگر وجود دارد. از سوی دیگر بازارهای بورس آسیا تحت تأثیر آمارهای اقتصادی چین بوده است.
آمارها حاکی از این است که دومین اقتصاد بزرگ دنیا همچنان روند کاهشی خود را ادامه دهد و همین مسئله به افت بیشتر بازارهای بورس آسیا دامن زده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ دیروز در بازارهای بورس آسیا شاخص نیکی ژاپن 42/1 درصد، شاخص توکیو 92/0 درصد، شاخص P&S به میزان 59/0درصد با کاهش همراه بوده است.