kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۱۹۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳

چهار سوی پنج قاره

 
  زنان عربستان بالاخره رای دادند
زنان عربستانی دیروز برای نخستین‌بار در تاریخ  معاصر این کشور، پای صندوق‌های رای رفتند تا به کاندیداهای شهرداری رای بدهند. شماری از کاندیداهای انتخابات دیروز نیز زن بودند. علی‌رغم این رای‌گیری، 30 درصد مجموع 284 شهرداری عربستان توسط شاه این کشور منصوب می‌شوند! زنان در عربستان حتی اجازه رانندگی هم ندارند.
رزمایش چین و روسیه
روسیه و چین دیروز رزمایش مشترک دریایی خود را در آب‌ها و حریم هوایی ژاپن آغاز کردند. در این رزمایش هفت روزه، 22 ناو، حدود 20 هواپیما و بیش از 500 نیروی تفنگدار دریایی حضور دارند. چین و روسیه با ژاپن اختلاف ارضی دارند. جزایر «کوریل» و جزایر «دیائوکو» علت این اختلاف است.
احترام کیسینجر به روسیه
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا، از مقامات این کشور خواست، روسیه را به عنوان «یک قدرت بزرگ» به رسمیت بشناسند. وی گفت، ایالات متحده می‌تواند نیازهای خود را با نگرانی‌های روسیه آشتی دهد. روابط دو کشور طی سال‌های اخیر تیره شده است.
هلاکت نفر دوم داعش
کاخ سفید اعلام کرد، پهپادهای آمریکایی خودروی حامل «فاضل احمد الحیالی» معروف به «حاجی معتز» را در حومه شهر موصل عراق با موشک هدف قرار داده و وی را کشته‌اند. به گفته منبع فوق، این حمله 27 مرداد رخ داده است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، الحیالی معاون ارشد سرکرده داعش بود.
تظاهرات در عراق
هزاران نفر از مردم استان‌های بغداد، بصره، بابل و مناطق دیگر عراق، با برگزاری مجدد تظاهرات، خواستار محاکمه مقامات فاسد و بهبود اوضاع خدمات‌رسانی به شهروندان شدند. اخیرا «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، لایحه‌ای را در ارتباط  با مبارزه با فساد، به مجلس این کشور ارائه داده، که البته با اجماع آرای نمایندگان تصویب شده است.
حمایت سیاهپوست‌ها از فلسطین
بیش از 1100 سیاهپوست برجسته از 25 کشور جهان با امضای بیانیه‌ای، همبستگی و تعهد خود را نسبت به آرمان فلسطین اعلام کردند. در این بیانیه، رفتار اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، معادل نژادپرستی دانسته شد.