kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۶۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲

شکایت خانواده قربانیان کشتی مرمره از وزارت دادگستری ترکیه

به دلیل بی‌اعتنایی به محاکمه متهمان صهیونیستی در کشتار کمک‌رسانان به غزه در کشتی مرمره، اعضای خانواده قربانیان علیه وزارت دادگستری ترکیه شکایت کردند.


به گزارش ایرنا، مسئولان بنیاد کمک رسانی و حقوق بشر و هواداران برخی از نهادهای غیردولتی به همراه اعضای خانواده‌های قربانیان حادثه کشتی مرمره در سال 2010، دیروز در مقابل دادگستری استانبول تجمع کرده و بی‌اعتنایی وزارت دادگستری ترکیه در تعقیب و محاکمه متهمان صهیونیست را محکوم کردند. نزدیکان قربانیان هم چنین دادخواست خود را تسلیم مسئولان این دادگستری کردند. پنج سال پیش در حمله خونین نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی کمک رسانی به غزه 9 شهروند ترکیه کشته و شماری زخمی شدند.
15ماه پیش دادستان استانبول با ارائه اسامی واقعی و تصاویری از 174 مسئول و نظامی اسرائیلی که مظنون به شرکت در عملیات خونین حمله به کشتی کمک رسانی به غزه هستند، خواهان محاکمه آنان شد. دادستان استانبول خواهان دستگیری و محاکمه 174مظنون صهیونیستی شد. اما از آن زمان اتفاقی در این مورد نیفتاده است.
  کماندوهای رژیم صهیونیستی در ماه مه 2010 در آب‌های بین‌المللی به کشتی مرمره، (ناوگان کمک رسانی به غزه) یورش بردند که در پی آن 9 فعال ترک تبار کشته و 50 تن دیگر مجروح شدند. دولت آنکارا در پی این حمله روابط سیاسی خود با تل آویو را کاهش داد و برای عادی‌سازی روابط خواستار عذر خواهی، پرداخت غرامت به بازماندگان و لغو حصر نوار غزه شده بود. دو سال پس از این حادثه با میانجیگری «اوباما»، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل از همتای ترکیه‌ای خود عذرخواهی کرد و پرداخت غرامت به ترکیه را پذیرفت و مذاکره برای تعیین میزان غرامت بعد از آن تاریخ آغاز شد. در آن زمان به علت اقدامات اردوغان علیه اسرائیل، وی محبوبیت زیادی در جهان اسلام کسب کرد اما سیر حوادث به گونه‌ای پیش رفته که هم اکنون اردوغان به حامی تروریست‌های منطقه تبدیل شده است.