kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳

خبر مرگ ملاعمر رسما تأیيد شد

رئیس‌جمهوری افغانستان خبر مرگ «ملا‌عمر» ‌رهبر گروه تروریستی طالبان را رسما تایید کرد.



به گزارش خبرگزاری‌ها، «اشرف غنی احمد‌زی» خبر مرگ ملاعمر طی دو و یا سه سال اخیر را تایید کرد. به گفته منابع آگاه در دولت کابل، دولت پاکستان به طور رسمی خبر مرگ رهبر گروه تروریستی طالبان را به اطلاع مقامات کابل رسانده است. یک روزنامه پاکستانی به نقل از یک سرکرده طالبان، علت مرگ ملا‌عمر را بیماری «سل» اعلام کرد. طبق اعلام این سرکرده، مرگ ملاعمر دو سال و چهار ماه قبل  اتفاق افتاده و وی در خاک افغانستان دفن شده است. پس از انتشار این خبرها، رئیس‌جمهور افغانستان صحت آن را تایید کرد.ملاعمر در طول زمامداری خود در افغانستان و پس از اشغال این کشور در سال 2001، جنایات زیادی را در حق غیرنظامیان افغان مرتکب شده و زنان و کودکان بسیاری را در خیابان‌ها با انفجار بمب و حملات تروریستی کشته بود.
جانشین ملاعمر
به گزارش خبرگزاری فارس، سران طالبان دیروز برای تعیین جانشین ملاعمر، نشست برگزار کردند. برخی منابع می‌گویند، احتمالا  «ملا برادر»‌ جانشین رهبر مرده می‌شود و برخی نیز از فردی به نام «ملا اختر» اسم می‌برند. در این میان از پسر گمنام ملاعمر نیز به عنوان جانشین احتمالی وی نام برده می‌شود. در ارتباط با پیشینه این افراد توضیحات کاملی مخابره نشده است.
تکذیب طالبان
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان که پیش از این در ارتباط با خبر مرگ ملاعمر واکنش نشان می‌داد و این نوع خبرها را شایعه می‌دانست، دیروز نیز این خبر را تکذیب کرد. طی سال‌های اخیر پیام‌های مناسبتی رهبر طالبان روی سایت این گروه تروریستی منتشر می‌شده است. تبریک عید فطر توسط ملاعمر، هنوز در سایت طالبان قرار دارد!
زندگینامه
ملاعمر در سال 1339 شمسی در یک روستای منطقه «ولسوالی» استان «قندهار» در جنوب افغانستان به دنیا آمد. وی در دهه 1980 درس را رها کرد و به «مجاهدان» پیوست و با ارتش شوروی در افغانستان جنگید و طی یکی از این نبردها، چشم راست خود را از دست داد. ملاعمر در سال 1992 با حمایت وهابیون آل‌سعود یک مدرسه دینی تاسیس کرد و در سال 1994 رهبر طالبان افغانستان شد. در سال 2001 نیز حکومت طالبان به دست سربازان آمریکایی و مجاهدان موسوم به ائتلاف شمال برچیده و ملاعمر آواره شد. ملاعمر به «آر‌پی‌جی هفت» علاقه داشت!
تحولات میدانی افغانستان
تروریست‌های طالبان با انفجار بمب در استان نورستان، واقع در شرق افغانستان، 14 غیرنظامی را کشته و زخمی کردند. جزئیات بیشتری در مورد این انفجار گزارش نشده است.  در استان قندوز نیز تروریست‌ها دیروز با انفجار بمبی، دو نفر از جمله یک کودک بی‌گناه را کشتند و 11 نفر دیگر را زخمی کردند.