kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱

دویچه وله: در آمریکا با سیاه‌پوستان مثل برده رفتار می‌شود

شبکه دویچه آلمان در گزارشی با اشاره به وجود تبعیض نژادی گسترده در جامعه آمریکا نتیجه گرفت در این کشور با سیاه پوستان مثل برده برخورد می‌شود.
 به گزارش تسنیم، «دویچه وله» آلمان در تحلیلی به قلم «اسپنسر کیمبال»  نوشت: مرگ اخیر «ساندرا بلاند» دختر سیاه پوست ۲۸ ساله از ایالت« ایلینوی» در سلول زندانی کوچک در ایالت تگزاس بار دیگر توجهات را به مسئله رنگ پوست و خشونت پلیس در آمریکا جلب کرد.
بر اساس این گزارش سیاه و سفید در آمریکا هنوز در دو دنیای کاملا جدا از هم زندگی می‌کنند. تبعیض نژادی در ایالات متحده آمریکا حدود نیم قرن پیش پایان یافت، اما در بسیاری مکان‌ها آمریکایی‌های سیاه پوست و سفید پوست همچنان در دو دنیای جدا از هم و متفاوت زندگی می‌کنند.
نویسنده می‌افزاید: «برای سیاهپوستان در آمریکا این یک واقعیت است که احتمال اینکه گرفتار فقر و بیکاری شوند بالاتر است. احتمال اینکه آنها تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند نسبت به سفید پوستان کم‌تر است. برای سیاه پوستان اغلب بیماری‌های خاص بیشتری تشخیص داده می‌شود و آنها بیشتر در اثر این بیماری‌ها می‌میرند. احتمال اینکه سیاه پوستان در آمریکا زندانی و یا توسط پلیس کشته شوند هم بالاتر است.
در این گزارش همچنین آمده، هدف از انتقال سیاه‌پوستان به آمریکا استفاده از آنها به عنوان برده است.
تظاهرات در نیوجرسی
در ادامه اعتراضات   به کشته شدن«ساندرا بلاند» دختر سیاه پوست ۲۸ ساله از ایالت «ایلینوی» در سلول زندان صدها نفر از معترضان به رفتار نامناسب پلیس علیه سیاه‌پوستان با حضور در خیابان‌های نیوجرسی دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات گروه‌های مدافع حقوق بشر، اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های دانشجویی و گروه‌های مسلمان نیز حضور داشتند.
یکی از افراد حاضر در این تظاهرات گفت: «راهپیمایی امروز در دفاع  از عدالت برگزار شده است. ما باید باهم متحد شویم تا در مقابل ظلم پلیس که همچون واگیر همه جا پخش شده ایستادگی کنیم. ما باید برای عدالت اقتصادی و مبارزه با تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان تلاش کنیم.»
هرچند مقامات تگزاس علت مرگ این زن ۲۸ ساله را خودکشی اعلام کرده‌اند اما خانواده  «ساندرا بلاند» خودکشی وی را رد کرده و خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه شده‌اند. این دختر سیاه‌پوست به اتهام نزدن چراغ راهنما حین رانندگی دستگیر شده بود!