kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
رئیس سازمان رفاه شهرداری: بهزیستی افراد را در خیابان رها می‌کند

بخش عمده وظایف بهزیستی را شهرداری بر دوش می‌کشد

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های سازمان بهزیستی را به دوش می‌کشد، گفت: بهزیستی حتی از ارائه مددکار به مراکز ماده 16 هم خودداری می‌کند.


فرزاد هوشیار پارسیان با تأکید بر اینکه شهرداری تهران مسئولیت قانونی در حوزه آسیب دیدگان اجتماعی ندارد، اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی کشور که حکم مصوبات هیئت وزیران را دارد، مسئولیت شهرداری در این حوزه تنها تسهیل‌گری و جمع‌آوری آسیب دیدگان از سطح شهر است؛ اما متأسفانه تمام وظایف بهزیستی در حوزه آسیب دیدگانی که در کف خیابان هستند برعهده شهرداری تهران است.
به گزارش فارس وی افزود: حتی مددسراهایی که ادعا می‌شود، شهرداری به شکل سوله ساخته است که البته ساخت همین اماکن هم وظیفه شهرداری نیست، تنها یک مکان کالبدی نیست. ما ساختمانی به عنوان سامانسرا ساختیم و موارد حاد را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنیم و به آن جا انتقال می‌دهیم تا تحویل بهزیستی داده شوند. اما متأسفانه بهزیستی این افراد را تحویل نمی‌گیرد و حتی با احکام قضایی هم بهزیستی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و می‌گویدفضای مناسب برای این افراد ندارم. در مواردی هم که با فشار قضایی تحویل می‌گیرد بعد از 24 یا 48 ساعت این افراد را در کف خیابان رها می‌کند و باز شهرداری مجبور است آنها را از کف خیابان جمع کند.
رئیس سازمان رفاه با بیان اینکه این امر موجب شد که رسوب این موارد در مددسراها زیاد شود، تصریح کرد: افرادی هستند که یک سال و نیم تا 2 سال در مرکز ما هستند و بهزیستی این افراد را با وجود نامه‌نگاری‌های مکرر تحویل نمی‌گیرد. جالب است که بعضی از موارد تا 15 بار تحویل بهزیستی شده‌اند اما دوباره رهاسازی شدند.
هوشیار در ادامه به راه‌اندازی مراکز ماده 16 اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، با آنکه ما با اصل مراکز ماده 16 موافق نیستیم، اما مراکزی را برای جمع‌آوری معتادان تابلو آماده کرده‌ایم و تحویل ستاد مبارزه با مواد مخدر دادیم. یکی از ارکانی که باید در آن جا حضور پیدا کند تا این معتادان دوباره وارد چرخه نشوند، سازمان بهزیستی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر اما در مراکز ماده شانزدهمی که به همت شهرداری تهران راه‌اندازی شده و در اختیار ستاد قرار گرفته است، هیچ مددکار اجتماعی از طرف بهزیستی حضور ندارد. در صورتی که طبق پروتکل ماده 16 بهزیستی باید در آن جا حضور پیدا کند و با کار تیمی خوب آنها را راهبری کند. ضمناً طبق پروتکل تا 6 ماه بعد از خروج افراد و بازگشت به خانواده هم باید آنها را دنبال کند. در حالی که بهزیستی در این حوزه حضور ندارد.
رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران خاطرنشان کرد: وظیفه شهرداری نگهداری شهر است و رسیدگی به آسیب دیدگان اجتماعی طبق قانون وظیفه بهزیستی است که بودجه ویژه برای این امر دارد. این در حالی است که امروز آسیب‌دیدگان اجتماعی در کف خیابان را تنها شهرداری تهران جمع و ساماندهی می‌کند؛ به طوری که ما در 6 ماه اول میزبان بیش از 3 هزار و در 6 ماه دوم میزبان بیش از 5 هزار معتاد تابلو یا کارتن خواب هستیم.
هوشیار پارسیان با اشاره به اینکه هزینه جمع‌آوری و نگهداری آسیب‌دیدگان اجتماعی نه با کمک و حمایت دولت که از بودجه مصوب نگهداری شهر تأمین می‌شود، افزود: البته مردم هم بسیار کمک می‌کنند. در حال حاضر ما حدود 3 هزار کودک کار و خیابان را در مراکز پرتو آموزش می‌دهیم که هزینه تمام این موارد را مردم تأمین می‌کنند و ما تنها فضا را در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار می‌دهیم.
وی به پیشنهاد تعیین وظایف تمامی ارگان‌ها در امر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: به شرطی که تمام دستگاه‌های حضور پیدا کنند شهرداری از این پیشنهاد استقبال می‌کند و حاضر است به عنوان مدیر شهر بخشی از تعهدات را برعهده بگیرد.
رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری‌های مناطق هر سال بودجه‌های زیادی را به حوزه آسیب‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. در حال حاضر هم شورایاری‌ها و دپارتمان‌های محلی تمام توان خود را برای حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی و فقرا به کار بسته‌اند. چنان چه در رمضان امسال برخی نانوایی‌ها نان رایگان به آسیب دیدگان می‌دادند و از طریق پروژه‌های حامی هزینه‌های بسیاری با حضور مردم تأمین شد.