kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰

10 اختلاف بسیار دشوار در مذاکرات باقی مانده است(خبر ویژه)

منابع سیاسی و خبری مختلف، تعداد موارد اختلافی باقی مانده در مذاکرات را بین 3 تا 10 مورد عنوان می‌کنند. مذاکرات برای چندمین بار و این بار تا جمعه تمدید شده است.


خبرگزاری فرانسه از وین و از قول یک دیپلمات غربی گزارش داد: مسائل باقی مانده خیلی خیلی سخت است و برداشتن پرانتزهای حل نشده بسیار بسیار دشوار به نظر می‌رسد.
در همین حال رسانه‌های غربی فضای تهدید را با این مضمون که مذاکرات دیگر تمدید نخواهد شد، سنگین کرده‌اند.
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود افزود: هدف از توافقنامه هسته‌ای با ایران محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور به مدت یک دهه یا بیشتر است تا هرگونه تلاش احتمالی این کشور در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای عملاً غیرممکن شود. به‌رغم حصول پیشرفت در یک رشته از ضمائم پیچیده، مذاکره‌کنندگان هم‌اکنون بر سر نحوه برچیدن تحریم‌ها بر ضد ایران، تحقیق درخصوص ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران در گذشته در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش کرده است، و نیز تضمین اینکه ایران می‌تواند به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود به‌گونه‌ای ملایم ادامه دهد، با مانع برخورد کرده‌اند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تأیید کرد یکی از مسائل اساسی مورد اختلاف میان دو طرف، مسئله برچیدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر ضد تهران است که فروش هرگونه تسلیحات متعارف مانند تانک و موشک را به ایران ممنوع می‌کند.
آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن طی یکی دو روز اخیر با برداشته شدن بخشی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران مخالفت می‌کنند. به‌طور مشخص، آمریکایی‌ها برخلاف نص صریح توافق ژنو درباره لغو تحریم‌های هسته‌ای، می‌گویند حاضر به پذیرفتن لغو قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل که به بهانه برنامه هسته‌ای، خرید و فروش تسلیحات متعارف توسط ایران را تحریم کرده بود، نیستند. قطعنامه 1747 کاملاً مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران صادر شده است و اگر درباره ماهیت چندجانبه دیگر تحریم‌ها تردیدی وجود داشته باشد، درباره صرفاً هسته‌ای بودن این قطعنامه هیچ تردیدی نیست.
نکته جالب این که غربی‌ها طی یک عملیات روانی، بدون اشاره به اینکه تحریم تسلیحاتی شورای امنیت به قطعنامه 1747 مربوط می‌شود و جزو تعهدات غرب بوده است که این قطعنامه لغو شود، می‌گویند ایران در اقدامی زیاده‌خواهانه، خواهان برچیده شدن تحریم‌های تسلیحاتی نیز هست و غرب قبول نمی‌کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح کرده است که «روسیه موافق برداشته شدن این تحریم است اما آمریکا مخالفت می‌کند.»
از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که حدود 8 نکته باقی است تا بتوان توافق هسته‌ای با ایران را نهایی نمود.
نحوه و زمانبندی لغو تحریم‌ها، نحوه نظارت و بازرسی‌های سرزده سازمان ملل از مراکز نظامی و زمان پایان محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران از جمله موارد اختلافی است؛ البته لغو قطعنامه تحریمی موشک‌های قاره‌پیما و تسلیحاتی ایران نیز از موضوعاتی است که لاوروف آنها را از موارد اختلافی مهم یاد کرده است. آمریکا می‌گوید تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران هرگز برداشته نخواهد شد.
وزیر خارجه فرانسه با حضور در جمع خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای آسان نیست و در برخی موارد سخت‌ پیش می‌رود، گفت: پی‌ام‌دی، تحقیق و توسعه و برگشت‌پذیری سریع تحریم‌ها 3 نکته مهم مدنظر ما در توافق هسته‌ای هستند.
فرانک والتر اشتاین وزیر خارجه آلمان نیز گفته است: مذاکرات اخیر، پیشرفت‌هایی در زمینه فنی داشته اما باید در مورد امکان کنترل تعهدات ایران نیز به توافق رسید.
وی می‌افزاید: اعتماد از سوی ایران از بین رفت و این کشور باید اعتمادسازی کند. مسئله ما، رسیدن به هر توافقی نیست بلکه رسیدن به توافقی است که بر امنیت خاورمیانه و اسرائیل بیفزاید.
در مقابل سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: موضوع تحریم تسلیحاتی فی‌نفسه موضوع مهمی نیست، ولی اینکه بخواهد تحریمی به عنوان تحریم در چارچوب تحریم و ساختار تحریم بماند باید عوض شود. اگر 5+1 توافق بخواهند باید رویکرد و نگاه خود را به تحریم عوض کنند. باید بحث دلبستگی به تحریم را کنار بگذارند.
وی درباره اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق نیز گفت: اختلافات اساسی و کلان شاید دو سه مورد بیشتر نباشد. در مرحله بعدی اختلافات دیگری است که از اهمیت کمتری برخوردار است شاید هفت الی 10 تا مانده باشد. در برخی جزئیات فنی و تکنیکی هنوز برخی اختلافاتی هست و پرانتزهایی است که مانده که اگر بشمارم نمی‌دانم چند تا بشود.
یادآور می‌شود رسانه‌ها و مقامات غربی طی چند روز اخیر فضای روانی را تشدید کرده و مدعی شده‌اند «توافق به اراده سیاسی ایران بستگی دارد»، «فرصت اندکی باقی مانده» و «مسئولیت شکست مذاکرات با ایران است». همزمان روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت اوباما پیشنهاد داده که مذاکرات دیگر ضرب‌الاجل نداشته باشد تا ایران از این طریق به امتیازات دقیقه آخر دل نبندد.