kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
جریمه فیفا و رو شدن حکمی که بیش از 7 ماه در فدراسیون فوتبال خاک می‌خورد !

چالشی دیگر پیش روی پرسپولیس

در شرایطی که باشگاه پرسپولیس با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و هواداران به خاطر عملکرد ضعیف مدیران تیمشان در فصل نقل وانتقالات زیر فشار قرار دارند، جریمه 53 هزار فرانکی کمیته انضباطی فیفا مسئولان این تیم را با چالشی جدی روبرو کرده است.

سرویس ورزشی-

تا پیش از این عنوان می‌شد همزمان با ثبت قرار داد مربی یا بازیکنی خارجی در باشگاه پرسپولیس یک پرونده حقوقی هم در کمیته انضباطی فیفا علیه باشگاه پرسپولیس باز می‌شود، چرا که عدم تعهد مدیران این باشگاه در خصوص مسایل مالی باعث می‌شود مربیان و بازیکنان خارجی پس از جدایی از این باشگاه برای زنده کردن مطالبات مالی خود به فیفا شکایت کنند وجدا از گرفتن حق و حقوق خود حتی این تیم را با جریمه‌هایی چون کسر امتیاز و... به نوعی تنبیه کنند. اما چند روز پیش بود که خبر رسید کمیته انضباطی فیفا باشگاه پرسپولیس را به‌علت تخلفات در نقل و انتقالات و همچنین جابه‌جایی محمدرضا خلعتبری ۵۳ هزار فرانک سوئیس جریمه کرده است!!
در حکم فیفا آمده است که باشگاه پرسپولیس به‌دلیل ارسال اطلاعات نادرست محمدرضا خلعتبری لیماکی در TMS این بازیکن و همچنین انجام جابه‌جایی او در خارج از زمان قانونی نقل و انتقالات باید 50 هزار فرانک جریمه پرداخت کند. در این حکم آمده است که باشگاه پرسپولیس ماده شش قانون نقل و انتقالات فیفا را نقض کرده است. همچنین در بند دیگری از رأی انضباطی فیفا در خصوص باشگاه پرسپولیس آمده است که این باشگاه بند 14 قانون کمیته انضباطی فیفا را زیر پا گذاشته که به همین دلیل توبیخ شده است. به‌دلیل رسیدگی به این پرونده و طی شدن روال قانونی آن باشگاه پرسپولیس باید سه‌هزار فرانک نیز به‌صورت جداگانه بپردازد.
فرصت 10 روزه به پرسپولیس
کمیته انضباطی فیفا این رأی را قطعی اعلام نکرده و به باشگاه پرسپولیس 10 روز فرصت داده است تا در صورت اعتراض به آن کتباً به دبیرخانه این کمیته معترض شود. البته پرسپولیسی‌ها نمی‌توانند به تخلف‌شان اعتراضی کنند و فقط به میزان مجازات می‌توانند اعتراض داشته باشند.
بدون شک محمد رویانیان جعبه سیاه این پرونده جنجالی است چرا که این نقل و انتقال در زمان مدیریت وی در پرسپولیس رخ داده است. قراردادی که حالا مشخص شده بعد از زمان نقل و انتقالات قانونی فیفا فسخ شده و براساس قوانین سازمان لیگ او با تخلف برای پرسپولیس به میدان رفته است. این حکمی است که فیفا صادر کرده و برایش 53 هزار دلار پرسپولیس را جریمه کرده اما کمیته انضباطی یا استیناف ایران هیچ واکنشی در این باره نداشتند.
حکمی که بیش از 7 ماه در فدراسیون خاک می‌خورد
نکته جالب توجه در این میان اینکه این سند خیلی عجیب و غریب در دل دعواهای راه آهن و پیکان منتشر شده تا نشان دهد فدراسیون فوتبال که حالا همه بازی‌های راه آهن را برای استفاده از موتومبا 3 بر صفر کرده است، باید بازی‌های پرسپولیس را هم به همین شکل برایش تصمیم می‌گرفت.اینکه علیرضا رحیمی مدیرعامل وقت راه آهن است، این گمانه زنی را که او در زمان مدیریتش در پرسپولیس از ماجرا مطلع بوده و او هم یکی از ارکان تصمیم ساز بوده تا این حکم محکومیت بیش از 7 ماه در فدراسیون بماند و خاک بخورد را هم جدی‌تر کرده و حالا محمد رویانیان که بازیکن شماره 9 را از امارات به تیم شان آورد، با دلخوری می‌گوید: نمی‌دانم ما چه تخلفی کردیم. ما دنبال خلعتبری بودیم و با کمک هدایتی 550 هزار دلار دادیم که باشگاه اماراتی قراردادش را فسخ کند. اصلا خلعتبری برای آن تیم بازی نکرده بود و اسنادی هم که به ما دادند طوری بود که نشان می‌داد او براساس قانون و در ضرب الاجل قانونی قراردادش را فسخ کرده است. تازه دوستان فدراسیون برای خلعتبری درخواست آی تی سی کردند و طرف اماراتی هم برایش در زمان یادشده آی تی سی صادر کرد. الان اگر باشگاه اماراتی تخلفی کرده یا فدراسیون آنها قانون را زیر پا گذاشته به ما چه ارتباطی دارد؟
خائن‌هایی که اطلاعات دروغین فروختند
هرچه هست اما فیفا علیه پرسپولیس حکم صادر کرده و این تیم غیراز غرامت 200 میلیونی باید بپردازد و البته این تناقض با قوانین لیگ‌مان هم به وجود آمده که چرا برخوردها دوگانه هستند. رویانیان می‌گوید: خب این شکایت ماه‌ها جریان داشته و حتما از ما توضیح خواستند. دوستانی که نرفتند از پرسپولیس دفاع کنند باید پاسخگو باشند. البته من مطمئنم یکسری خائن رفتند در این پرونده اطلاعات جعلی فروختند و باعث این حکم شدند چون اگر تخلفی هم باشد از سوی اماراتی‌ها اتفاق افتاده که برای این بازیکن آی تی سی صادر کرده‌اند. آقایان باید می‌رفتند و دفاع می‌کردند، اما نرفتند و حالا چنین سندی رو می‌شود که برایم جای تعحب دارد.
او البته می‌گوید این وسط گروهی دنبال سودجویی بودند و با اطلاعات فروشی دروغین چنین جریمه‌ای را روی دست پرسپولیس گذاشتند: ما برای اقتدار فوتبال ایران و برای اینکه مردم‌مان می‌خواستند یک بازیکن ایرانی در لیگی بازی نکند که نامی جعلی دارد، رفتیم و این بازیکن را به تهران برگرداندیم. ما با غیرت و تعصب این کار را کردیم که فوتبال ملی و اقتدار کشورمان ضربه نخورد. این وسط یک سری باجگیر از ما 100 هزار دلار رشوه خواستند اما چون تخلفی انجام نداده بودیم زیر بارش نرفتیم و بعد رفتند اطلاعات دروغین فروختند. اما آن اطلاعات اهمیتی نداشت چون ما تخلفی نکرده بودیم و این فدراسیون فوتبال امارات و باشگاه اماراتی بودند که برایش مجوز بازی صادر کردند. این وسط ما چه تخلفی کرده بودیم که حالا باید پاسخگویش باشیم.
رویانیان صحبت‌های خود را در خصوص این پرونده این چنین به پایان می‌رساند: باز هم تأکید می‌کنم که هواداران پرسپولیس خیالشان راحت باشد که خطری (کسر امتیاز و...)پرسپولیس را تهدید نمی‌کند و هیچ مسئله‌ای متوجه باشگاه نخواهد شد و مسئولان باشگاه پرسپولیس با پیگیری می‌توانند این مسئله را حل کنند.