kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹

آتش به جان عرصه‌های طبیعی 3 استان افتاد

بخشی از جنگل‌های حاشیه رودخانه ارس، مناطقی از پارک ملی بموی شیراز و 10 هکتار از مراتع شهر بهار همدان در آتش سوخت.


به گزارش خبرنگار کیهان از پارس‌آباد مغان، بخشی از جنگل‌های مرزی حاشیه رودخانه ارس در این شهرستان طعمه حریق شد. در این حادثه ده‌ها اصله انواع درخت و درختچه‌های جنگلی و پوشش گیاهی حاشیه رودخانه ارس از بین رفت. این آتش‌سوزی با کمک نیروهای آتش‌نشانی و مساعدت نهادها و سازمان‌های مختلف و نیروهای مردمی پس از دو ساعت مهار شد. هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارت‌های وارده مخابره نشده است.
بخشدار زرقان استان فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 50 هکتار از اراضی مناطق زیست‌محیطی پارک ملی بموی شیراز دوشنبه شب در آتش سوخت و دامنه این آتش‌سوزی به اراضی پایین‌دست کشیده شد.
فرشاد کوشا افزود: این آتش‌سوزی در منطقه موسوم به دشت چارمکی و دهنه فراق رخ داد.
به گفته بخشدار زرقان گونه‌های گون و درمنه در این آتش‌سوزی از بین رفت و احتمال داده شده آتش‌سوزی عمدی باشد.نیروهای بسیج، سپاه، بخشداری، محیط زیست و مردم محلی در خاموش کردن این آتش‌سوزی مشارکت داشتند.
پارک ملی بمو در فاصله 10 کیلومتری شمال شیراز و در حاشیه شهر زرقان قرار دارد و زیستگاه حیات وحش و رویشگاه انواع گونه‌های گیاهی است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز گفت: 10 هکتار از مراتع دو روستای شهرستان بهار شامگاه دوشنبه هفته جاری در آتش سوخت.
سرهنگ بهرام رسولی افزود: چهار هکتار از مراتع روستای «چوتاش» به همراه 6 هکتار از مراتع روستای «حصار قره‌باغ» از توابع شهرستان بهار خاکستر شد.
وی اضافه کرد: کشاورزان و اهالی روستا همکاری مناسبی را برای خاموش کردن آتش با یگان حفاظت داشتند.
رسولی بیان کرد: علت بروز آتش در این دو منطقه نامعلوم است و اگر مستنداتی مبنی بر عمدی بودن آن دریافت شود فرد یا افراد متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که 42 هزار و 566 هکتار از آن شامل جنگل‌های دست‌کاشت و طبیعی است.