kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۴۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
سفیر سوریه در گفت‌وگو با کیهان:

هدف غرب از ایجاد داعش محو آرمان فلسطین است

سفیر سوریه تاکید کرد: «حمایت آمریکا و کشورهای غربی از تروریست‌های تکفیری با هدف «محو آرمان فلسطین» صورت می‌گیرد.»


«عدنان محمود»، سفیر سوریه در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان با اشاره به اهمیت روز جهانی قدس گفت: «دشمنان ملت فلسطین در منطقه و غرب از جمله آمریکا در راستای از بین بردن مسئله فلسطین و آرمان فلسطین عمل می‌کنند و تلاش می‌کنند که مسئله فلسطین در رأس اولویت‌های جهان اسلام قرار نگیرد.»
وی افزود: «در آستانه روز جهانی قدس تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به رهبری مقام معظم رهبری همواره مسئله فلسطین را با اعتقاد راسخ و در رأس اولویت‌های خود قرار داده است.»
سفیر سوریه گفت: «گروه‌های تکفیری به عنوان یک ابزار در راستای تحقق توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بر علیه محور مقاومت و در راستای منافع رژیم صهیونیستی به کار گرفته می‌شوند و هدف از این توطئه حذف و از بین بردن مسئله فلسطین است.»
عدنان محمود همچنین تصریح کرد: «در رسانه‌های منطقه و جهان هیچ خبری از مسئله فلسطین نیست و رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و غرب نیز از وحشی‌گری‌ها و خونریزی‌های گروه‌های تروریستی تکفیری حمایت و به اشکال مختلف دفاع می‌شود.»
این رسانه‌ها از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و همچنین جنایت‌های عربستان بر علیه مردم یمن چشم‌پوشی می‌کنند. مشروح کامل این گفت‌وگوی اختصاصی به زودی منتشر می‌شود.
«شیخ نامس» فرمانده مرکزی نیروهای دفاع ملی و رهبر عشیره «نامس» در استان حسکه اما در واکنش به تحولات سوریه تاکید کرد: «محور مقاومت برای حمایت از سوریه مقابل دنیا خواهد ایستاد.»
به گزارش فارس، شیخ نامس گفت: «محور مقاومت از تمام ملت‌های منطقه و حتی ملت‌های آزادیخواه دفاع می‌کند و سعی دارد که این ملت‌ها را از سلطه آمریکا و اسرائیل خارج کند و همچنین با تمام قدرت از کشورها در مقابله با نیروهای تروریستی دفاع و به آنان کمک می‌کند.»
وی تصریح کرد: «ملت سوریه و همچنین نظام سوریه اعتماد کامل به محور مقاومت دارد و بر این باور است که برای دفاع از ما در مقابل تمام جهان خواهند ایستاد.»
رهبر عشیره نامس گفت: «تضعیف نظام سوریه تضعیف ملت است و اگر نظام عقب‌نشینی کند ملت سوریه نابود می‌شود، بنابراین ملت باید پشتیبان و حامی نظام باشد.»
پیشروی‌های جدید
 ارتش سوریه
نیروهای ارتش سوریه روز گذشته نیز پیشروی خود به سوی شهر «تدمر» را آغاز کردند و موفق شدند کنترل تپه راهبردی «المرمله» را به دست گیرند.
به گزارش تسنیم، شهر تاریخی و باستانی «تدمر» از توابع استان حمص چندی پیش سقوط کرد و عناصر تروریستی داعش وارد آن شدند.
ارتش سوریه و رزمندگان حزب‌الله لبنان همچنین موفق شدند بر مناطق جدیدی در شمال غرب شهر «زبدانی» سیطره یابند. آنها در عملیات خود به آزادسازی تدریجی مناطق تحت سلطه گروه‌های مسلح در این منطقه ادامه می‌دهند. در این شرایط عناصر داعش نیز جبهه جدیدی را بر علیه مبارزان کرد بازگرداند تا شاید بتوانند فشارهای موجود در شهر «الرقه» کانون اصلی تروریست‌های داعش را کاهش دهند.ارتش سوریه و نیروهای دفاع مردمی همچنین تجمعات گروه‌های مسلح تروریست در جبهه شمال لاذقیه را هدف قرار دادند و بیش از 150 تروریست را به هلاکت رساندند.
در حومه قنیطره، دمشق و حسکه نیز تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.
پیشروی کردهای سوریه
نیروهای کرد سوریه نیز بیش از 10 روستا را در الرقه و حسکه که توسط داعش اشغال شده بود تحت کنترل خود درآوردند.
به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که یگان‌های کرد توانستند وارد شهر «عین عیسی» از طرف غربی آن شوند و با عناصر داعش درگیر شوند؛ در این درگیری‌ها دست کم 78 تن از اعضای داعش کشته شدند. در همین حال یگان‌های پشتیبانی مردمی کرد اعلام کردند که در مناطق تحت کنترل آنها در شمال سوریه به مدت یک هفته ممنوعیت رفت و آمد برقرار است.
این ممنوعیت از روز گذشته آغاز شده و کسانی که قصد دارند از این مناطق خارج شوند باید با موافقت نیروهای مردمی کرد رفت‌ و آمد کنند.
از سوی دیگر، خبرگزاری فارس گزارش داد، دولت ترکیه قصد دارد برای مقابله با کردهای سوریه و به بهانه حمایت از ترکمن‌های سوریه «ارتش ترکمن‌ها» را تشکیل دهد.