kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
تهران میزبان دومین اجلاس رهبران «مدارس ایمن» سازمان ملل

حیف و میل بیت‌المال در شرایطی که یک سوم مدارس کشور ناایمن است؟!

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: دومین اجلاس رهبران مدارس ایمن، هفتم و هشتم مهر با حضور ۳۰ وزیر آموزش و پرورش در تهران برگزار می‌شود.

سرویس اجتماعی-

مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، مقرر شد دومین جلسه رهبران مدارس ایمن در تهران برگزار شود.
وی افزود: این اجلاس با حضور وزرای آموزش و پرورش کشورها با فراخوان نهاد کاهش بلایای طبیعی سازمان ملل متحد که جواب مثبت دادند، برگزار خواهد شد و نقشه راهی برای ایمنی مدارس جهان در مهر امسال تهیه می‌شود.
رئیسی ادامه داد: این اجلاس با همکاری نهاد کاهش بلایای طبیعی سازمان ملل متحد و سازمان نهادهای بین‌المللی که در موضوع ایمنی مدارس فعال هستند برگزار خواهد شد و برای 30 کشور دعوتنامه ارسال می‌شود.
وی با اشاره به حضور کشورهای مختلف در دومین اجلاس مدارس ایمن در تهران، خاطرنشان کرد: کشورهای مختلفی در این اجلاس حضور خواهند داشت که از تمام قاره‌ها هستند؛ هسته اولیه این گروه با همت نهاد کاهش بلایای طبیعی سازمان ملل متحد تشکیل می‌شود و نقشه راهی در حال تدوین است که در تهران این متن تکمیل و به امضای کشورها خواهد رسید.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به بخش‌هایی که قرار است در نقشه راه مدارس ایمن مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: فیزیک مدارس، تجهیزات مدارس، آموزش دانش‌آموزان، مدیران، اولیا و معلمان از مباحث مهمی است که به آنها تکیه خواهد شد.
رئیسی با اشاره به سه موضوع مهم مورد بحث در تدوین نقشه راه مدارس ایمن به فارس، گفت: «ایمنی زیرساخت‌های مدارس»، «آموزش» و «مدیریت بحران» سه محوریت تدوین نقشه راه مدارس ایمن خواهد بود.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دستاوردهایی که این اجلاس خواهد داشت، اظهار کرد: فعالیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایمنی مدارس و مقاوم‌سازی که از سال 1385 شروع شده است، کاری برجسته در منطقه به شمار می‌رود و دیگر کشورها از تجربیات ایران استفاده خواهند کرد.
وی  با اشاره به عملکرد مثبت وزارت آموزش و پرورش در دوره محمود فرشیدی در دولت نهم، اضافه کرد: در سندی که توسط سازمان ملل متحد منتشر شده است از اقدامات جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر شده است و حتی ذکر شده که اقدام جمهوری اسلامی می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد؛ اختصاص 4 میلیارد دلار در مجلس هفتم سبب شد تا ایمنی مدارس از یک‌سوم به دوسوم افزایش پیدا کند و تجربیات بسیار خوبی در خصوص مقاوم‌سازی ایجاد شده است.
رئیسی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند به کشورهای مشابه خدمات فنی و مهندسی ارائه کند، خاطرنشان کرد: در این راستا زمینه همکاری‌های بین‌المللی در آینده فراهم خواهد شد و نهادهای مالی بین‌المللی وارد این عرصه می‌شوند، زیرا مدارس ساختمان‌های مهم کشورها محسوب می‌شوند.
وی در پایان گفت: مجوزهای اولیه برگزاری این اجلاس از دولت گرفته شده است و امیدواریم مجوز نهایی اخذ شود تا این جلسه منجر به امضای نقشه راه مدارس ایمن برای 15 سال آینده شود.
استناد معاون عمران وزارت آموزش و پرورش به فعالیت و تلاش شبانه روزی وزیر اسبق دولت نهم در زمینه ایمن‌سازی مدارس در حالی صورت می‌گیرد که در دولت یازدهم از خارجی‌ها برای تهیه سند و چشم انداز ایمن‌سازی مدارس کمک خواسته شده است!
شایان ذکر است پیش از این مرتضی رئیسی در 26 مهر 93 اعلام کرده بود: هم‌اکنون یک سوم دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی ناایمن مشغول به تحصیل هستند.
همچنین رئیسی اخیرا در 22 خرداد 94 اذعان داشت: 90 درصد اعتبارات عمرانی ملی آموزش و پرورش در سال 94 به افزایش سطح ایمنی مدارس معطوف است و این یک گام بسیار بزرگ در تسریع روند ایمن‌سازی مدارس بخصوص در برابر زلزله و بلایای طبیعی می‌شود.
در چنین شرایطی مشخص نیست بیش از دو سال پس از آغاز به کار دولت یازدهم و شش ماه بعد از در اختیار قرار گرفتن بودجه عمرانی آموزش و پرورش با 46 درصد افزایش، هدف از خرج دهی وزارت خانه برای گردهمایی نمایندگان سازمان ملل برای «تدوین راه نقشه ایمن‌سازی مدارس»(!) با اهداف قابل بررسی در ایران چیست؟ آیا بهتر نیست معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با تمسک به تجربیات موفق دولت نهم، ادامه همان برنامه مورد تقدیر سازمان ملل را در پیش گرفته و از خرج دهی اضافی و همکاری با بیگانگان پرهیز کند؟