kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
پاسخ حقوقی تعزیرات به شبهه‌افکنی آموزش و پرورش

ورود تعزیرات به پرونده اخذ وجوه غیرقانونی مدارس غیرانتفاعی قانونی است

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران با بیان اینکه رسیدگی به اضافه دریافتی مدارس غیردولتی، تکلیف قانونی تعزیرات است گفت: این مطلب که چرا در سال جاری آموزش و پرورش به اقدام قانونی تعزیرات که مطالبه مردم نیز هست، حساس شده قابل‌توجه و تأمل است.


محمدی در پاسخ به شبهات مطرح شده توسط وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: سازمان تعزیرات حکومتی برابر قانون مرجع رسیدگی و صدور حکم تخلفات است و با توجه به ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش تخلف گرانفروشی خدمات به بهای بیش از نرخ تعیین شده توسط مراجع رسمی در تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران ادامه داد: بنابراین سازمان تعزیرات حکومتی مرجع نظارتی نیست بلکه براساس گزارش‌های تخلف دریافتی از بازرسان دستگاه‌های نظارتی اقدام به صدور حکم برای متخلفان می‌کند و بازرسان دستگاه‌های نظارتی به عنوان ناظر از تخلفات گزارش تهیه و به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهند که متاسفانه با وجود شکایت‌های متعدد مردم از اضافه دریافتی مدارس غیردولتی تاکنون هیچ مرجع نظارتی گزارش تخلف در این مورد را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع نداده است. وی اظهار داشت: از سوی دیگر مواد 15، 16، 18، 33 و 34 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی مربوط به مرجع تعیین تعرفه شهریه و رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان آن مرکز در هیئت‌های رسیدگی به تخلفات است و ارتباطی به تخلفات اضافه دریافتی ندارد.
محمدی تصریح کرد: با فرض این مطلب که نظارت بر اضافه دریافتی شهریه مدارس به عهده آموزش و پرورش باشد این سوال مطرح می‌شود که چرا تاکنون دستگاه‌های ناظر آموزش و پرورش گزارش تخلفی در این مورد به تعزیرات حکومتی ارسال نکرده‌اند و واقعا چه مرجعی مسئولیت رسیدگی به تخلف اضافه دریافتی (گرانفروشی) مدارس غیردولتی را به عهده دارد؟!
وی به تسنیم گفت: همچنین گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی به حسب ضرورت و بعضا به درخواست سازمان‌ها انجام می‌شود و در سال‌های گذشته مبالغ اضافه دریافتی در گشت‌های مشترک تعزیرات به شاکیان بازگردانده شده است و این مطلب که چرا در سال جاری آموزش و پرورش به اقدام قانونی تعزیرات که مطالبه مردم نیز هست، حساس شده قابل توجه و تامل است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان اظهار داشت: انتظار می‌رود دستگاه ناظر آموزش و پرورش گزارش تخلفات اضافه دریافتی شهریه در مدارس غیردولتی را به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کند تا هم به شکایات مردم رسیدگی شود و آنها از نظارت‌ها مطلع شوند و هم با رسیدگی به موقع به تخلفات، رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند.
گفتنی است روز گذشته رئیس سازمان مدارس غیردولتی، بدون اشاره به راهکار حل بحران هر ساله دریافت وجوه غیرقانونی از والدین دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی، گفته بود: ورود گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی به منظور نظارت بر ثبت نام و شهریه به این مدارس ممنوع است! مرضیه گرد تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی و اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش، تمامی مراجع از جمله سازمان تعزیرات حکومتی و به تبع آن ادارات کل استان‌ها، حق ورود به حوزه آموزش و پرورش را ندارند و هرگونه دخالتی در امور مدارس و مراکز غیردولتی بدون مجوز وزارت آموزش و پرورش ممنوع است!