kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
طبق گزارش بانک مرکزی عربستان

جنگ‌افروزی در یمن 50 میلیارد دلار برای آل سعود آب خورده است

بانک مرکزی عربستان، در بحبوحه جنگ با یمن اعلام کرد این کشور با کسری شدید ذخایر ارزی مواجه شده است.


به گزارش ایرنا، بانک مرکزی عربستان معروف به «موسسه نقد عربی» (ساما)، بدون اشاره به تجاوز این کشور به یمن اعلام کرد ذخایر ارزی عربستان با کاهشی 6/6 میلیارد دلاری در هر یک از ماه‌های مه (فروردین) و آوریل (اردیبهشت) مواجه شده است. «ساما» در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، ذخایر ارزی خارجی عربستان در ماه‌های ژانویه تا پایان مه (بهمن تا خرداد) به میزان 50 میلیارد دلار کاهش یافته است. این موسسه بدون اشاره به دلیل اصلی این کاهش که همان تجاوز عربستان به یمن بوده، ادعا کرد که کاهش بهای نفت از نیمه سال گذشته و افزایش هزینه‌های دولتی دو عامل کاهش شدید ذخایر ارزی عربستان بوده است. به اعتقاد کارشناسان، مهمترین دلیل این کسری بودجه، جنگ‌افروزی این کشور در یمن است.
داعش در یمن
در همین حال مرکز ملی مطالعات فرانسه نیز اعلام کرد، جنگ عربستان علیه یمن دست القاعده و گروه داعش را برای کنترل بر چندین شهر یمن  باز کرد که آخرین مورد شهر «المکلا» بود. بنابر گزارش این مرکز، جنبش انصارالله گروهی است ساختارمند و برخلاف ادعای رسانه‌های غربی آنها یک گروه شبه نظامی نیستند.
از سوی دیگر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواضع نظامی ارتش سعودی را در منطقه نجران واقع در جنوب عربستان با شلیک ۸۰ موشک گراد هدف قرار دادند. شبکه المسیره در این‌باره گزارش داد «ارتش یمن و کمیته‌های مردمی، پایگاه قرن خباش عربستان در نجران و پایگاه نظامی نهوقه را گلوله‌باران کردند.» این شبکه همچنین از حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی به پایگاه نظامی «السویله» عربستان در نجران خبر داد. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مواضع نظامی سعودی‌ها در جیزان را هم با موشک‌های النجم الثاقب هدف قرار دادند.
درگیری‌های بی‌سابقه
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با حمله به کوه‌های «فواز» و مناطق اطراف آن در جنوب عربستان به شدت با نظامیان عربستانی درگیر شدند که شبکه الیمن الیوم این درگیری‌ها را «شدیدترین» درگیری از زمان شروع عملیات نظامی در خاک عربستان خوانده است. در همین حال جنگنده‌های متجاوز عربستان روز یکشنبه طی سه نوبت بازاری در شهر الحزم را بمباران کردند که بر اثر آن 10 تن شهید و شماری از مردم بی‌دفاع این شهر هم زخمی شدند. در همین ارتباط سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که شمار زخمی‌های حملات ارتش سعودی به مناطق مختلف یمن از مرز ۱۰ هزار نفر گذشت. در روزهای گذشته نیز ائتلاف مدنی پیگیری جنایت‌های تجاوز عربستان به یمن اعلام کرده بود که با گذشت ۹۵ روز از حملات سعودی به یمن ۳۰۴۳ تن شهید شده‌اند که ۷۲۲ تن از آنها کودک و ۵۳۲ نفر دیگر هم زن هستند.