kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵

صرفه‌جویی سراسری در مصرف گاز نیاز امروز کشور

شرکت ملی گاز ایران با هشدار نسبت به مصرف بالای گاز در کشور از هموطنان درخواست کرد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

شرکت ملی گاز ایران با هشدار نسبت به مصرف بالای گاز در کشور از هموطنان درخواست کرد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.
مجید بوجارزاده در گفت‌وگو با شانا، مصرف گاز بخش خانگی را روز دوشنبه 14 بهمن 518 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به روز پیش از آن (یکشنبه 13 بهمن) 27 میلیون متر مکعب افزایش داشته است.
وی با تاکید بر اینکه مصرف گاز در کشور به بیشترین میزان خود در زمستان امسال رسیده است، گفت: مشترکان در تمام استان‌ها به خصوص استان‌های مرکزی صرفه‌جویی گاز را جدی بگیرند تا امکان بهره‌مندی همه مردم به ویژه مشترکان مستقر در انتهای شبکه گازرسانی فراهم شود.
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: با کاهش مصرف گاز در استان‌های مرکزی اعم از تهران، قم، فارس، اصفهان، سمنان، زنجان و قزوین، امکان افزایش فشار گاز در استان‌هایی که انتهای خط انتقال واقع شده‌اند، فراهم می‌شود و این امر از قطعی گاز دیگر استان‌ها جلوگیری می‌کند.
بوجارزاده اظهار کرد: شامگاه گذشته به دلیل افت فشار و مصرف بالای گاز در برخی استان‌ها، گاز برخی نقاط به صورت پراکنده از جمله برخی روستاهای آمل، همچنین سقز، سردشت، و بانه قطع شد، در همین حال با تلاش همکاران جریان گاز در تمام استان‌ها برقرار است.
وی افزود: با توجه به اولویت داشتن گازرسانی به بخش خانگی، گاز صنایع بسیاری محدود شده است به طوری که هم اکنون گازرسانی به نیروگاه‌ها به روزانه 12 میلیون مترمکعب کاهش یافته است. بنابراین گزارش: مصرف گاز در استان تهران با افزایش بی‌سابقه به 129 میلیون متر مکعب رسید.
مدیر عامل گاز استان تهران با اعلام اینکه به دلیل مصرف بالای گاز در کشور، افت فشار گاز در شبکه سراسری ایجاد شده است، گفت: مصرف گاز در تهران در یک روز (روز دوشنبه 14 بهمن نسبت به روز پیش از آن) 13 میلیون متر مکعب افزایش داشته که این امر نگران‌کننده است.
یعقوب حسین‌نژاد افزود: با افزایش برودت هوا و افت فشار در برخی مناطق، تعداد تماس‌ها به سامانه گویای امداد گاز (194) در شهر تهران به 5/2 تا 3 برابر افزایش یافته که همکاران با حضور در منطقه، مشکل را رفع می‌کنند.
وی با اعلام این‌که نیروهای امداد نیز در سطح استان تهران مستقر شده و به رفع مشکلات پیش آمده اقدام می‌کنند، گفت: از مردم تقاضا داریم با صرفه‌جویی و خاموش کردن حتی یک وسیله گرمایشی، شرکت گاز استان تهران را در گازرسانی مستمر به هموطنان یاری کنند.
مدیر عامل شرکت گاز استان تهران با درخواست از مردم برای رعایت دمای رفاه (18 تا 21 درجه) در منازل و سازمان‌های دولتی، افزود: مصرف گاز در ساعت 6 تا 9 شب به بیشترین میزان می‌رسد، بر این اساس همکاری مردم در کاهش مصرف گاز در ساعت‌های یاد شده الزامی است.
روش‌های صرفه جویی
 در مصرف گاز
1. استفاده از پرده‌های ضخیم و بلند، اتلاف حرارت از منزل شما را کاهش می‌دهد.
2. سعی کنید از شومینه استفاده نکنید. در صورت عدم استفاده از شومینه پوشاندن درب شومینه بسیار کمک کننده است. این کار اثر دودکشی شومینه را شدیداً مهار می‌کند.
3. استفاده از بخاری‌های با بازده بالا، استاندارد، دارنده برچسب انرژي با رده‌های بالا را در دستور کار قرار دهید. ضمناً تمام نکات ایمنی را درباره بخاری رعایت کنید.
4. خروجی کانال‌های کولر را از داخل با پوشش‌های به حد کافی ضخیم بپوشانید.
5. در صورت استفاده از شوفاژ از شیرهای تروموستاتیک استفاده کنید.
6. اصولاً نباید خانه را آنقدر گرم کنید که مجبور شوید پنجره‌ها را باز کنید.
7. در آشپزی سعی کنید که ظروف بزرگ را روی شعله‌های بزرگ و ظروف کوچک را روی شعله‌های کوچک بگذارید.
8. وقتی آب‌جوش می‌آید برای ادامه جوش آن می‌توان شعله را تا حد زیادی کم کرد. زیرا بالا بودن شعله کمکی به ادامه روند آشپزی یا پخت نمی‌کند.
9. درز همه پنجره‌ها را با درزگیر بپوشانید. البته توجه داشته باشید، در صورتی که از بخاری گازی استفاده می‌نمائید و یا پکیج شما از هوای داخل منزل استفاده می‌نماید و دودکش دو جداره ندارد، باید حتماً قسمتی از درزها را برای تامین هوای تازه باز بگذارید.
10. عادت کنید به جای استفاده از لباس‌های تابستانی در منزل و بالا نگه داشتن دمای محیط، از لباس‌های گرمتر استفاده نمائید و دما را بین 18 تا 22 درجه سانتی‌گراد نگه دارید.