kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴

دستور آرژانتین برای مصادره اموال شرکت‌های آمریکا و انگلیس در مالویناس

دادگاهی در آرژانتین دستور داد تا اموال و دارایی‌های شرکت‌های نفتی انگلیس و آمریکا در نزدیکی جزایر تحت اشغال مالویناس که انگلیس آنها را «فالکلند» می‌خواند مصادره شود.

 به گزارش ایسنا یک قاضی آرژانتینی دستور داد تا 156 میلیون دلار  به همراه سایر دارایی‌های شرکت‌های نفتی  انگلیسی و آمریکایی که در آبهای نزدیک جزایر مورد مناقشه مالویناس (فالکلند) به دنبال استخراج نفت هستند، توقیف شود.
 قاضی «لیلیان هرائز»، مستقر در منطقه «تیرا دل فوئگو» در جنوب آرژانتین همچنین دستور داد تا این شرکت‌ها فعالیت‌های اکتشافی‌ خود در این مناطق را فورا  متوقف کنند.
قاضی آرژانتینی اعلام کرد که این شرکت‌ها  دیگر حق ندارند در آب‌های سرزمین آرژانتین فعالیت‌ ‌کنند.
 هنوز مشخص نیست که آرژانتین چگونه می‌خواهد پول و تجهیزات استخراج نفت از جمله کشتی و سکوی شناور متعلق به این شرکت‌ها را توقیف کند.
جزایر «مالویناس» که انگلیس آنها را «فالکلند» می‌نامد،  توسط انگلیس به اشغال درآمده و دو کشور بر سر تصاحب آن در سال 1982 وارد جنگ  با یکدیگر شدند. جنگ فالکلند 74 روز به طول انجامید و در جریان آن حدود 1000 تن کشته شدند. این جنگ با اعزام نیروهای انگلیس و خروج سربازان آرژانتینی به پایان رسید.
طی سال‌های اخیر و در پی کشف ذخایر چشمگیر نفت در نزدیکی جزایر مورد مناقشه بر شدت خصومت میان آرژانتین و انگلیس نیز افزوده شده است. آرژانتین همچنان بر روی این جزایر ادعای مالکیت  دارد اما انگلیس می‌‌گوید حتی حاضر نیست بر سر این مسئله با آرژانتین مذاکره کند!