kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۳

اعتراف جان‌کری به شکست سیاست آمریکا در سوریه

یک روزنامه آمریکایی نوشت، وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرده است که سیاست آمریکا در سوریه شکست خورده است.
یک روزنامه آمریکایی نوشت، وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرده است که سیاست آمریکا در سوریه شکست خورده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به اظهارات جان‌کری در جمع تعدادی از سناتورهای آمریکایی نوشت، اینکه سیاست دولت اوباما در قبال سوریه شکست خورده است موضوعی محرمانه نیست.
به نوشته این روزنامه سناتور «جان ‌مک‌کین» و «لیندسی گراهام» این مسئله را به نقل از جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در جلسه‌ای که روز یکشنبه با وی داشتند عنوان کردند.
کری در این جلسه اذعان کرده بود که گفت‌وگوهای ژنو نتیجه‌بخش نبوده و آمریکا نیاز به رویکرد جدیدی دارد.
سناتور گراهام همچنین تأکید کرد جان‌کری در آن جلسه از تمایل آمریکا برای تجهیز و آموزش شورشیان سوری سخن گفته بود.
«جن‌ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی انتشار این خبر در روزنامه واشنگتن پست سریعاً واکنش نشان داد و گفت، هیچ کس در دولت واشنگتن فکر نمی‌کند که ما تا زمان حل مسئله سوریه دست از کار بکشیم و تلاش خواهیم کرد تا به جنگ داخلی در سوریه پایان دهیم.
وی افزود، جان‌کری در حاشیه اجلاس مونیخ گفته بود که باید اقدامات بیشتری برای حل بحران سوریه انجام شود اما این گفته‌ها به منزله تغییر استراتژی آمریکا در قبال سوریه نیست.
این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که سازمان سیا، فرمانده عملیاتی آمریکا در سوریه را به دلیل عملکرد ناموفق فرا خوانده و مورد بازخواست قرار داده است.
ژنرال «جان رایت» که پیشتر از سوی سازمان سیا به عنوان فرماندهی عملیاتی آمریکا در آموزش و هدایت تروریست‌های مخالف بشار اسد در امان انتخاب شده بود، مورد نکوهش و بازخواست این سازمان قرار گرفت به واشنگتن فراخوانده شد.
وی علت اصلی شکست در مأموریتش را در دو موضوع بی‌انگیزگی نیروهای مخالف بشار اسد در عملیات طراحی شده و نیز انجام ندادن تعهدات مالی و لجستیکی عربستان سعودی نسبت به این عملیات خوانده است.
سازمان سیا ضمن توبیخ جان رایت مهلتی سه‌ماهه برای وی در نظر گرفته تا در مورد به سرانجام رساندن مأموریت‌ها اقدام کند.
همچنین مقرر شد که سازمان سیا مسئولیت تأمین مالی و لجستیکی «جان رایت» را برعهده بگیرد.
از سوی دیگر، جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای روس خود در مونیخ بر لزوم مشارکت ایران در مذاکرات بین طرفین سوری تأکید کرد و روسیه نیز از این مسئله استقبال کرده است.
روزنامه «کامرسانت» در این باره نوشت، آمریکا فرمول جدیدی برای حل و فصل بحران در سوریه را به روسیه پیشنهاد داده است که شامل مذاکراتی با شرکت حامیان اصلی مخالفان سوری، یعنی عربستان و ترکیه، از یک سو و همچنین حامی دولت سوریه،‌ یعنی ایران از سوی دیگر است. مقامات مسکو از این ابتکار عمل استقبال کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، «ایمن النقشبندی» سرکرده گروه تروریستی «جعفر طیار» در شرایطی مبهم و نامعلوم در «غوطه شرقی ریف دمشق به هلاکت رسید.
گروه تروریستی «جعفر طیار» از جمله گرو‌های تشکیل دهنده «جبهه اسلامی» است که به طور کامل مورد حمایت عربستان سعودی است.
سایر رویدادها
* مدیر مبارزه با جاسوسی کانادا گفت، بازگشت دست‌کم 130 کانادایی که در سوریه فعالیت تروریستی دارند به کشور بسیار نگران‌کننده است.
* منابع وابسته به مخالفان سوری اعلام کردند در درگیری‌های میان گروه‌های مسلح طی یک ماه گذشته دست‌کم 2300 نفر کشته شدند.
* ساکنان جولان اشغالی راهپیمایی گسترده‌ای در حمایت از ارتش سوریه برگزار کردند.
* دفاتر گروه‌های مخالف سوریه در جنوب شرقی ترکیه به منظور جلوگیری از حملات احتمالی گروه‌های تروریستی تکفیری بسته شد.
* منابع خبری وابسته به مخالفان سوری اعلام کردند عربستان سعودی تلاش دارد میان گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره میانجیگری کند.